Educaţie

BAC 2018. Cum se punctează răspunsurile la română, clasa a XI-a

 

Citiți și:

BAC 2018. Ce au avut de rezolvat la română elevii claselor a XI-a

Având în vedere că și elevii claselor a XI-a, care au început, luni, simularea examenului naţional de bacalaureat, cu proba la limba română, au avut primele două subiecte comune, doar subiectul de tip III fiind singurul diferenţiat în funcţie de filieră, profiluri şi specializări, vă prezentăm mai jos baremul de evaluare și de notare, cu diferențiere menționată la ultimul.

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Simulare  Limba şi literatura română An şcolar 2017 – 2018
Clasa a XI-a
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
· Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât celeprecizate explicit în barem.
· Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului secvenței date (de exemplu: Secvența sugerează îngâmfarea.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
2. menționarea prenumelor celor trei copii ai lui I. L.Caragiale (Luchi, Matei și Ecaterina) – 4 puncte; menționarea a două prenume – 2 puncte; menționarea unui singur prenume – 1 punct; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
3. precizarea oricăror două domenii ale cunoașterii (de exemplu: astronomie, filosofie, fizică, literatură etc.) – 4 puncte; precizarea unui singur domeniu – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct  6 puncte
4. explicarea motivului pentru care Matei ajunge să studieze la Universitatea din București (de exemplu: Matei ajunge să studieze la Universitatea din București, fiindcă tatăl său a descoperit că, la Berlin, nu frecventa cursurile.) – 4 puncte: explicare nuanțată – 4 puncte; încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct  6 puncte
5. prezentarea viziunii lui I. L. Caragiale despre profesia de scriitor (de exemplu: presupune trudă, provoacă dependență, I.L. Caragiale nu o recomandă fiului său etc.); prezentare adecvată şi nuanţată – 4 puncte; prezentare ezitantă – 2 punct; încercare de prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție 1 punct
– câte 2 puncte pentru enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 2 puncte; încercare de dezvoltare, schematism – 1 punct 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ raportarea la text în dezvoltarea oricărui argument – 3 puncte; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 punct 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 puncte; utilizare parţial adecvată – 1 punct 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0–1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 1 punct; 2 sau mai multe greşeli – 0 puncte) 2 puncte
‒ respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0–1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 1 punct
‒ așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 decuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezentarea rolului notațiilor autorului în fragmentul dat 6 puncte
· prezentare adecvată și nuanțată, prin raportare la fragmentul dat – 6 puncte
· prezentare ezitantă, prin raportare la fragmentul dat – 3 puncte
· simpla precizare a rolului notațiilor autorului sau tendință de generalizare – 1 punct
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0–1
greşeli ortografice – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte); punctuaţia – 1 punct (0–1 greşeli de punctuaţie – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 4 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)

Conţinut – 18 puncte
– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea nuvelei studiate într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică: precizarea perioadei, a curentului cultural/literar sau a orientării tematice – 2 puncte; numirea a două trăsături ale perioadei, curentului cultural/literar sau ale orientării tematice precizate: 2 x 1 punct = 2 puncte; evidențierea celor două
trăsături, prin valorificarea textului: 2 x 1 punct = 2 puncte 6 puncte
– comentarea a două secvențe relevante pentru tema nuvelei studiate:
· precizarea temei nuvelei – 2 puncte
· câte 2 puncte pentru comentarea oricăror două secvențe relevante pentru tema nuvelei –2 x 2 puncte = 4 puncte; comentarea adecvată – 2 puncte; tendința de rezumare – 1 punct 6 puncte
− câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi de limbaj semnificative pentru nuvela studiată 2 x 3 puncte = 6 puncte
·  analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru nuvelă – 3 puncte; abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere 1 punct
– logica înlănțuirii ideilor 1 punct
– abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
· relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante – 3 puncte
· relaţie parţial adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 puncte
· schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 puncte; vocabular restrâns, monoton – 1 punct) 2 puncte
− ortografia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− punctuaţia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Filiera teoretică – Profilul umanist ; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic

Conţinut – 18 puncte
– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic studiat într-un curent cultural/literar: precizarea curentului cultural/literar (de exemplu: romantism) – 2 puncte; numirea a două trăsături ale curentului cultural/literar precizat: 2 x 1 punct = 2 puncte; evidențierea celor două trăsături, prin valorificarea textului: 2 x 1 punct = 2 puncte 6 puncte
– prezentarea modului în care tema se reflectă în textul poetic studiat, prin comentarea a două imagini sau idei poetice relevante:
· precizarea temei – 2 puncte;
· câte 2 puncte pentru comentarea oricăror două secvențe relevante pentru tema textului poetic ales
– 2 x 2 puncte = 4 puncte; comentarea adecvată – 2 puncte; încercare de comentare – 1 punct  6 puncte
− câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi de limbaj semnificative pentru textul poetic ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
·  analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru textul poetic – 3 puncte;
abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere 1 punct
– logica înlănțuirii ideilor 1 punct
– abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
· relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante
– 3 puncte
· relaţie parţial adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţial relevante – 2 puncte
· schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 puncte; vocabular restrâns, monoton – 1 punct) 2 puncte
− ortografia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− punctuaţia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Citiți și:

BAC 2018. Ce s-a dat la română uman şi pedagogic clasa a XII-a

BAC 2018. Baremul de notare la română – uman şi pedagogic, clasa a XII-a

BAC 2018. Ce s-a dat la română real şi tehnologic clasa a XII-a

BAC 2018. Baremul de notare la română – real şi tehnologic clasa a XII-a


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button