[ViDEO] DN 73 BRAŞOV – PITEŞTI, în chinurile facerii. Explicaţia şanturilor de pe carosabilul din zona CRISTIAN
Traficul este din ce în ce mai îngreunat pe DN 73 Brașov – Argeș, nu doar din cauza numărului mare de mașini care străbat zilnic traseul, ci și a lucrărilor de modernizare din zonă, care par să înainteze în ritm de melc.
Contractul pentru modernizarea DN 73 Pitești – Câmpulung – Brașov, pe o lungime de aproape 104 kilometri, a fost încheiat în anul 2011, însă mult mai târziu s-au primit autorizațiile de construcție, pe bucăți, nici acelea toate, după cum a precizat în conferința de presă susținută la Prefectură directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov, Adriana Nicula.
Cel puțin pe tronsoanele de drum de pe raza județului Brașov, ce însumează 36 de kilometri, doar pentru 24 de kilometri s-a primit autorizație. Pentru restul se mai lucrează la documentația pe baza căreia să fie obținută aprobarea din partea Agenției de Mediu, întrucât, cu acest drum național, s-a pătruns pe aria protejată Situl Natura 2000.
Pe raza județului Brașov sunt trei sectoare de drum încă neautorizate, dar incluse în proiectul de modernizare: limita de județ până la Fundata, drumul Moieciu – Braşov și o porțiune de 500 de metri de drum în Bran spre ieșirea din județul Brașov.
„Contractul este vechi, motiv pentru care sunt și atât de multe probleme în derularea lui. Pe raza județului Argeș s-au început lucrările undeva la nivelul anului 2014, însă pe partea din județul Brașov s-au obținut autorizațiile de construire doar la începutul acestui an, astfel că lucrările au demarat mai timid. Noi am predat constructorului amplasamentul de construire în martie 2017, iar lucrările au demarat, efectiv, în iunie. DRDP Brașov nu este parte contractuală, doar monitorizează lucrările și anunță la București. Din luna august, după minivacanța de Sf. Maria, se poate observa o altă mobilizare, lucrările fiind mai alerte, datorită monitorizării noastre. Vorbim, totuși, de lucrări ample, de modernizare”, a precizat Nicula.
Explicația șanțurilor de pe șosea
Directorul DRDP a exemplificat cu lucrările din Bran, unde se montează borduri, precum și pe tronsonul dintre Brașov și Cristian, unde șanțurile formate aproape de mijlocul șoselei, care se întind pe sute de metri, dau bătăi de cap șoferilor, pe lângă timpii de așteptare la semafoarele provizorii din zonă.
„Conform managementului de trafic impus printr-un acord între CNAIR și Poliția Română, se permite lucrul doar pe secțiuni de 500 de metri, casete le numim noi, cu un interval de un kilometru între ele. Mai mult de atât nu se poate, pentru a evita afectarea calității lucrării. Iar la Brașov este o zonă aglomerată în trafic. Din momentul în care începem excavația unei casete, datorită tehnologiei și materialelor pe care trebuie să le folosim, durează între două și trei săptămâni până la închidere, respectiv asfaltare. În aceste condiții, șantierul se va închide anul viitor, dar nu tot, pentru că pentru jumătate din acest tronson nu avem autorizație încă”, a declarat managerul de proiect Bogdan Mitache.
El a explicat că pentru casetele de lărgire, care se fac doar pe sectorul Brașov – Cristian, pentru stabilizarea straturilor de pietriș sau a cimentului, este nevoie de șapte zile în care nu se poate circula pe aceste porțiuni. Apoi se fac teste de laborator, iar dacă acestea sunt pozitive, se trece la faza următoare.
„Șanțurile de care vorbiți fac parte din lucrările pregătitoare execuției. Practic, s-a frezat linia de tăiere a casetelor și acele șanțuri sunt limita excavațiilor. Este adevărat, a fost și perioada ploioasă, care a dus la lărgirea șanțurilor. Noi am plombat o parte dintre ele și vom face acest lucru în continuare, astfel încât să nu mai creeze probleme șoferilor, iar din spate venim cu excavațiile, astfel că șanțurile vor fi îndepărtate”, a continuat reprezentantul constructorului, respectiv Asocierea AZVI SA – STRACO GRUP SRL – PIOMAR Development – Tractebel.
Uite utilajul, nu e utilajul!
Atunci când nu este zărit nici un muncitor la lucru, nu înseamnă că lucrarea stagnează, după cum a mai spus Mitache: „Utilaje sunt destule. Acolo avem două excavatoare, opt basculante, doi cilindri compactori și un răspânditor de material derapant. Mare parte dintre aceste utilaje stau deseori, pentru că așa este procesul tehnologic: excavația la o casetă durează o zi, se face stabilizarea stratului de formă. După ce trec șapte zile, se montează într-o zi stratul de balast, apoi se face o altă pauză de șapte zile, după care se toarnă asfaltul de bază”.
Ca strategie, termenul de finalizare, de închidere și asfaltare de bază a casetelor deschise pe zona Brașov – Cristian, pe o lungime de patru kilometri, este 30 octombrie, urmând ca în primăvara anului 2018 să fie completată modernizarea. Mitache a spus că tot în această perioadă se lucrează pe un kilometru din localitatea Bran și pe un kilometru la Tohan-Zărneşti. Pe un segment de un kilometru, în zona Castelului Bran, se va lucra după ce trece iarna. Anul viitor se va moderniza și sectorul Cristian – Râșnov, inclusiv în Râșnov, ne-a mai spus Adriana Nicula.
Gata, doar o treime
Sumarizând, după socotelile constructorului, din contractul de 104 kilometri, modernizați sunt 37 de kilometri pe raza județului Argeș, iar în zona Brașovului lucrările sunt la început pe sectoarele menționate.
Potrivit directorului DRDP Brașov, conform contractului, lucrările ar fi trebuit să fie gata în 19 septembrie 2017, dar a precizat că se va mai acorda o „extensie”, fără să ofere o dată precisă, motivul fiind că graficul de lucrări va fi stabilit după ce se vor obține toate autorizațiile.
De altfel, pe site-ul CNAIR scrie că modernizarea DN 73 (Brașov – Pitești) se va încheia în luna decembrie 2018. Contractul pentru acest proiect, cu o lungime exactă de 103,25 km, a fost semnat în anul 2011. Cu o valoare totală de 275,86 milioane de lei, proiectul a primit o finanțare europeană prin Programul Operațional Sectorial Transporturi 2007-2013.
Lucrările propriu-zise au început în 19 mai 2014, pe sectorul din județul Argeș, și, inițial, ar fi trebuit să fie gata în 31 decembrie 2015, pentru ca proiectul să se încadreze în ciclul bugetar european 2007 – 2013. În urma revizuirii proiectului tehnic din anul 2015, în conformitate cu expertiza tehnică au apărut lucrări suplimentare (consolidări, relocări de utilități, etc), astfel că a fost nevoie de noi exproprieri și autorizații sau avize, inclusiv de la administratorii siturilor Natura 2000, prin care trece artera. În acest moment, proiectul beneficiază de finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014 – 2020.
În ataşament:
material video de pe tronsonul Braşov-Cristian, cu şanţurile din carosabil, declaraţia directorului DRDP Braşov, Adriana Nicula şi a managerului de proiect Bogdan Mitache
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.