Update BAC 2017. Subiectul complet la română – real, tehnologic şi vocaţional
La fel cum se întâmplă din 2013 încoace subiectele probei la Limba şi literatura română a Bacalaureatului sunt diferenţiate. Acestea sunt structurate în trei părţi, fiecare valorând câte 30 de puncte, 10 puncte fiind cele din oficiu.
Aveţi mai jos subiectul pe care l-au avut de rezolvat cei care au absolvit liceul pe filiera teoretică, profil real, pe filiera tehnologică şi filiera vocaţională – toate profilurile, mai puţin pedagogic.
Ministerul Educaţiei Naţionale Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română Varianta 1
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
Sufletul meu, nufăr pe ape,
Gândul de-acum, val moleșit,
Viața zadarnic vrea să mă-ngroape,
Totu-i sfârșit.
Dragostea mea, apă înceată și verde,
Între nămoalele moi,
Sufletul meu albele foi își pierde,
Albele foi.
Vreau înserări triste ca boli nesfârșite,
Palide zări, soare rănit,
Căzut în noaptea care-l înghite …
Totu-i sfârșit.
Stelele reci, vie ca-n orișice seară,
Meargă pe drum, cum de veacuri rotesc,
Iară, povară,
Pe negrul ceresc.
Sufletul meu intră ca nufăru-n ape,
Tot mai adânc, în el, adâncit …
Totu-i departe, totu-i aproape,
Totu-i sfârșit.
Adrian Maniu, Alt cântec
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor înserări şi nesfârşite. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenţa de-acum. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul viaţă. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat, care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează două motive literare prezente în textul dat. 4 puncte
6. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din a treia strofă a textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultima strofă a textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul comunicării în reușita unui proiect de echipă.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinţi particularităţi de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ aparținând lui Ioan Slavici sau lui Liviu Rebreanu.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales;
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales, ilustrată prin două scene/secvenţe comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ, semnificative pentru construcția personajului ales (de exemplu: acțiune, incipit, final, conflict, tehnici narative, modalităţi de caracterizare, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului ales.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Citiţi şi:
BAC 2017. Baremul de notare la română – real, tehnologic şi vocaţional
Update BAC 2017. Subiectul complet la română – uman şi pedagogic
BAC 2017. Baremul de notare la română – uman şi pedagogic
BAC 2017. Ce a „picat” la română
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.