De ce sunt BRAȘOVENII invidiați de vecinii SIBIENI?
Niciodată nu suntem mulțumiți cu ce avem, cu ce am realizat până la un moment dat, dar asta nu este rău, întrucât întotdeauna este loc de mai bine. De aceea, avem tendința de a ne uita mereu „peste gard”, să vedem cum stau alții comparativ cu noi, să vedem ce mai avem de îmbunătățit.
Asta au făcut și jurnaliștii sibieni de la publicația „Turnul Sfatului”, uitându-se în „ograda” noastră, a brașovenilor.
Nu departe de Brașov, la doar 142 de kilometri depărtare, se află Sibiu, distanță parcursă pe DN 1 (E 68). Dar nu „legătura” dintre cele două localități i-a interesat pe sibieni, ci infrastructura rutieră din cele două orașe. Și ce au văzut, pare că i-a îndurerat, apreciind Brașovul din acest punct de vedere. Dar trebuie menționat că și noi, brașovenii, avem „inima frântă”, pentru că Sibiu are aeroport, iar noi nu. Ba, au mai și câștigat, cu 10 ani în urmă, titlul de „Capitală Culturală Europeană”, titlu la care râvnim și noi de ani buni.
Așadar, sursa citată a pus alături „imaginile” celor două orașe și au aflat că, potrivit recensământului din 2011, Brașov avea 253.200 de locuitori, în timp ce Sibiul avea 147.245. Brașovul are peste 550 de străzi, însumând mai mult de 260 km în lungime. Sibiul are aproape 700 de străzi nominalizate, însumând mai mult de 150 km în lungime.
Jurnaliștii din „Turnul Sfatului” au constatat că, deși Sibiul e mai mic și cu mai puțini kilometri de străzi decât Brașovul, a reușit să cheltuie aproximativ tot atâția bani pentru construcția, modernizarea și reparația străzilor din municipiu ca brașovenii, în ultimii 10 ani. În total, din 2007 până în 2016, Sibiul a cheltuit pe străzi puțin peste 685 milioane de lei (152 milioane euro), în timp ce Brașovul a cheltuit 760 de milioane de lei (170 de milioane euro). Diferența în plus consumată pe drumuri de brașoveni este de 18,3 milioane de euro, în condițiile în care municipiul județului vecin are o sută de kilometri de drum mai mult de întreținut.
Mai departe, publicația face și alte dezvăluiri: străzi de pământ, 17% la Sibiu, 10% la Brașov. 118 străzi din Sibiu nu au fost niciodată asfaltate, arată o statistică de la începutul acestui an. Sibiul are, în total, 691 de străzi. Procentual, numărul străzilor neasfaltate reprezintă 17,07%. Pe de altă parte, în Brașov, doar 10% din străzi au rămas fără asfalt.
Reprezentanții autorităților locale din Brașov, scriu jurnaliștii citați, estimează la peste 90% numărul străzilor asfaltate din oraș. Cu o excepție, însă: străzile care nu sunt în proprietatea municipiului.
„Noi stăm foarte rău la străzile care sunt proprietate privată, în rest le-am cam rezolvat. Doar în cartierul Stupini mai avem 7-8 străzi de asfaltat și mai sunt câteva, dar puține. Însă în zonele rezidențiale, unde s-au dezvoltat cartiere noi, oamenii nu au cedat terenul. Străzile sunt prevăzute în PUZ-uri, au nume, dar nu sunt în proprietatea noastră”, explica purtătorul de cuvânt al Primăriei Brașov, Sorin Toarcea, la începutul anului într-o declarație acordată Turnul Sfatului.
Mai departe, se scrie că această competiție dintre Sibiu și Brașov a avut punctul culminant în perioada 2012-2014, când administrația centrală propunea țării un nou sistem de împărțire regională. Sibienii și brașovenii au sărit imediat cu argumente pentru a-și propulsa propriul oraș drept capitală a regiunii ce ar fi unit inclusiv cele două județe.
Sibiul a avut momentul de renaștere în 2007, când a devenit Capitală Culturală Europeană. Astfel, s-a refăcut centrul istoric și s-a trezit la viață întreaga comunitate.
Dar, brașovenii au profitat la maxim de Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE), desfășurat aici în 2012. Cu cinci ani înaintea acestui eveniment, municipalitatea a început să bage mai mulți bani în infrastructură. Totul a culminat chiar în 2012, când s-au cheltuit pe drumuri 103 milioane lei. Apoi, sumele au scăzut la jumătate. Administrația din Brașov a reușit în câțiva ani să asfalteze aproape toate străzile din oraș și să schimbe și rețelele de apă, gaz și termoficare.
În 2012 s-a intervenit pe 163 de străzi, adică 30% din totalul drumurilor din oraș. Doi ani mai târziu, în 2014, lucrările de reabilitare a străzilor din oraș au continuat și s-a mai lucrat pe încă 100 de străzi.
Toate aceste cifre au fost menționate, cum am spus, de jurnaliștii sibieni pe turnulsfatului.ro, după o documentare pe măsură, cu hârtiile pe masă, cum se spune.
Și, ca să fie cât mai credibili, au prezeentat și sumele cheltuite pe drumuri de cele două primării, în ultimii 10 ani:
Primăria Sibiu:
2007 – 100,192,214 lei
2008 – 69,449,072 lei
2009 – 48,977,308 lei
2010 – 65,993,009 lei
2011 – 63,983,867 lei
2012 – 97,050,266 lei
2013 – 93,410,872 lei
2014 – 63,937,242 lei
2015 – 41,306,613 lei
2016 – 40,885,033 lei
TOTAL: 685,185,496 lei (152.263.443 euro, la un curs de 4,5 lei – 1 euro)
(Aceste sume includ pe lângă modernizări și reparații de străzi și construcția și reparațiile capitale la poduri și viaducte în perioada respectivă)
Primăria Brașov:
2007 – 107,879,809
2008 – 111,779,597
2009 – 3,996,223
2010 – 103,699,701
2011 – 80,056,955
2012 – 106,547,190
2013 – 68,224,434
2014 – 73,090,098
2015 – 62,896,093
2016 – 49,652,216
TOTAL: 767,822,316 lei (170,627,181 euro, la un curs de 4,5 lei – 1 euro)
(Aceste sume includ pe lângă modernizări și reparații de străzi și construcția și reparațiile capitale la poduri și pasarele în perioada respectivă)
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.