Expres

„Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov începe de la BRAŞOV”

 

Şi chiar mai curând decât mai spera cineva, dacă este să ne luăm după declaraţiile de ultimă oră ale oficialilor. La sfârșitul lunii iunie va fi semnat contractul de proiectare și execuție pentru primii kilometri din autostrada Comarnic-Brașov și anume capătul dinspre Brașov, pe zonă plată. Este cea mai nouă promisiune ce anunţă un alt episod din epopeea numită Autostrada Comarnic-Braşov.

Este vorba de o porţiune de 9 kilometri din totalul de 58 de kilometri pe care îi are prevăzuți autostrada, un proiect care s-a remarcat de-a lungul anilor ca fiind un eșec ce ia proporţii. „Un tronson de autostradă, unde tot timpul au existat semne de întrebare, este Ploieşti-Comarnic-Braşov. Au existat diverse discuţii că nu s-ar dori construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov. La sfârşitul lunii iunie vom semna contractul de proiectare şi execuţie pentru capătul de la Braşov. Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov începe de la Braşov. Vor exista primii 9 kilometri de autostradă de la Braşov la Cristian. De aproape un an de zile stă raportul de atribuire în sertar, începe acest proiect”, a declarat ministrul Transporturilor, Alexandru-Răzvan Cuc, la o emisiune TV.

Povestea celor 58 de kilometri prin munți este una a rateurilor, a eșecurilor, a abandonurilor, a cifrelor astronomice, a unor idei care nu pot fi puse în practică în România, a incompetenței și a nervilor duși la maxim pentru șoferii care se încumetă pe Valea Prahovei, noteză jurnaliştii de la Cotidianul.ro. UE nu vrea să plătească pentru acest tronson, statul caută diverse soluții, iar cea mai recentă încercare este decongestionarea traficului prin construcția a două centuri, la Comarnic și Bușteni.

Epopeea Comarnic-Braşov durează din vremea guvernării Năstase. În 2003-2004, Cabinetul de atunci a avut prima tentativă de construire cu ajutorul investitorilor privaţi. Au fost atraşi în joc francezii de la Vinci cu care s-a semnat contractul de construcţie a 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal. Afacerea a căzut din cauză că aceștia nu au reuşit să adune banii necesari construcției, în jur de 1,5 miliarde de euro. Se socotea la vremea aceea că francezii vor plăti ei totul și pe parcursul următorilor zeci de ani de după deschiderea autostrăzii să scoată cheltuiala prin taxe de autostradă. În 2010 se mai face o încercare, de data asta pentru întreg tronsonul Comarnic-Braşov. Se înfățișează iar Vinci, însă nu singuri, ci de mână cu grecii de la Aktor. După trei luni de bâjbâieli, consorţiul denunţă unilateral realizarea concesiunii din raţiuni rămase încă neclare. Pentru a treia oară, Vinci şi Aktor au atras alături de ele şi pe Strabag. În toamna lui 2014 era prevăzută prima lucrare de teren, iar fostul ministrul de atunci, Ioan Rus, spunea că există posibilitatea ca Bruxelles-ul să verse ceva bani pentru această autostradă.

La începutul lui 2015, Transporturile au ezitat să ia o decizie în privinţa concesiunii, amânând verdictul în aprilie. În aprilie 2015, Rus a declarat că totul va începe în acel an, dar nu s-a pronunţat asupra unei decizii privind concesiunea cu asocierea în cauză. Premierul Victor Ponta a spus tot atunci că autostrada Comarnic-Braşov nu poate fi realizată fără un consens politic, acuzând PNL de populism. „Altfel păţim ca şi cu Bechtel-ul: o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc. Aţi văzut foarte clar poziţia celor de la PNL, au ţipat, au spus că e groaznic, că-i cumplit, motiv pentru care domnul ministru Ioan Rus a pus şi această autostradă pe Master Planul aprobat de Comisia Europeană şi probabil că o s-o facem din buget, dar asta înseamnă că trebuie să avem bani. Dacă nu vine firma privată cu banii, trebuie să îi punem noi”, a declarat la vremea respectivă Ponta.

Să mai spunem că el declara că nu va mai candida dacă nu se face autostrada, iar alt ministru al Marilor Proiecte din Cabinetul său, Dan Şova, spunea că se va muta în cort lângă şantierul autostrăzii până când aceasta va fi gata… Ştim cu toţii ce s-a ales de promisiunile amândurora.

La începutul lui 2016 a picat și ultima redută a speranțelor. CNADNR a anulat licitaţia pentru construcţia lotului Comarnic-Predeal al autostrăzii Comarnic-Braşov, întrucât a primit oferte inacceptabile şi/sau neconforme, potrivit unui anunţ al companiei postat pe site-ul propriu. Singura firmă care a depus oferte pentru acest lot a fost Spedition UMB, compania lui Dorinel Umbrărescu, şi a avut o valoare de 152 milioane lei. Valoarea estimată a contractului în anunţul de licitaţie era de 166,85 milioane lei fără TVA, iar oferta a fost depusă în luna octombrie 2015. A fost pentru a patra oară când se anula licitaţia pentru tronsonul Comarnic-Braşov.

Citiţi şi:

Un off-shore cipriot selectat să construiască o parte din autostrada Comarnic-BRAȘOV


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button