BRAȘOV. „Efectul” Bell? Airbus Helicopters amână asamblarea modelului H215
Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua sa fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obține suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producției, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declarațiilor reprezentanților grupului, făcute în fața jurnaliștilor români, în cadrul unui vizite oficiale în România. Un înalt oficial al Airbus Helicopters a avut programată ieri o întâlnire cu premierul Sorin Grindeanu, după ce și o delegație a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, întrevederi cu oficialii români. La fel ca după cea cu Bell, nici după întâlnirea cu Airbus, Guvernul nu a mai ieșit cu nici un comunicat.
Ce se știe este că la întâlnirea de la Palatul Victoria cu reprezentanţi ai companiei Airbus Helicopters au participat și reprezentanți au Ambasadelor Franţei şi Germaniei. Acolo a fost prezent şi Olivier Michalon, senior vicepresident – Head of Europe Region la Airbus Helicopters. Airbus Helicopters are în prezent o unitate la Ghimbav unde repară elicoptere, dar în urmă cu cinci luni a inaugurat o secţie unde va asambla modelul H215. „Ambiţia noastră nu este doar de a produce elicoptere în România pentru România, ci ca România să devină centrul de excelenţă în producerea modelului H215 şi să-l exporte în întreaga lume”, a declarat, în conferinţa de presă, Olivier Michalon, citat de Ziarul Financiar.
Reprezentanţii Airbus Helicopters au avut întâlniri şi cu Raed Arafat, secretar de stat în MAI şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) şi cu Alexandru Petrescu, ministrul Economiei.
„Proiectul va fi mai puternic dacă România va fi interesată de achiziţia elicopterului H215”
Iniţial, Airbus Helicopters a anunţat că asamblarea H215 va începe la Ghimbav în acest an, însă acum compania înaintează un nou termen şi anume cel mai devreme finalul anului 2018. Olivier Michalon susține că demararea proiectului nu este condiţionată de un contract de achiziţie a modelului H215 produs la Ghimbav de către Guvernul României, însă afirmă că proiectul ar avea mai multă vizibilitate la nivel mondial dacă România ar cumpăra elicoptere H215 asamblate pe plan local. Unitatea de la Ghimbav a fost inaugurată în prezenţa preşedintelui francez Francois Hollande, care spunea atunci că „dacă România începe prin a cumpăra un elicopter H215 am fi foarte fericiţi”.
„Odată lansată această activitate vom începe un nou ciclu industrial pentru cel puţin 30 de ani deoarece este o cerere în creştere pentru acest elicopter şi nu doar în Europa, ci în întreaga lume. Şi suntem foarte încrezători că această linie de asamblare va fi sustenabilă şi de succes. Dar aşa cum a spus preşedintele Franţei este necesar ca România să dea un exemplu pentru că atunci când vrei să exporţi un elicopter sau orice produs, una dintre primele întrebări ale posibililor cumpărători este: «Țara care produce acest produs îl cumpără?». Este adevărat că proiectul H215 va fi mai puternic dacă România va fi interesată de achiziţia elicopter H215 produs în România”, a declarat Olivier Michalon. El completează faptul că fabrica va demara asamblarea H215 când proiectul va avea suficientă vizibilitate. „Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an-n.r.) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiția este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune și complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani”, a declarat Olivier Michalon.
Principala țintă: flota de elicoptere din dotarea Armatei
Reprezentanții Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opțiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviației militare, dintr-o generație veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standardul SOCAT, notează jurnaliștii de la Profit. ro. „Dacă te uiți la necesitățile din României – și nimeni nu știe mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate”, a spus Michalon.
Reprezentanții Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face în timp. „Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piața de export”, a explicat Michalon.
Prețul unui aparat H215 este diferit în funcție de dotarea cu echipamente, dar reprezentanții producătorului scot în evidență flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât și pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar prețul depinde de echipamentele instalate și de numărul de aparate comandate. „Prețul va fi proporțional cu cerințele guvernului român. Nu știm ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, și vor costa mai puțin, dar pot fi echipamente foarte complexe, și prețul va fi mai mare de 20 de milioane de euro”, a subliniat Michalon.
Fabrica din Franța, mutată la Brașov
În prezent, modelul H215 se ansamblează în fabrica din Franţa, iar Airbus Helicopters a primit comenzi din ţări precum Germania, Spania sau Chile. Un asfel de elicopter costă începând de la 13 milioane de euro, dar preţul depinde de dotări. „Ambiţia noastră este de a transfera activitatea de asamblare a modelului H215 din fabrica din Marignane (Franţa) la Ghimbav şi fabrica din judeţul Braşov să fie singura care furnizează acest elicopter”, a adăugat Olivier Michalon.
Investiţia în unitatea de asamblare de la Ghimbav se ridică la peste 50 de milioane de euro, iar la capacitate maximă fabrica va crea 350 de locuri de muncă și va asambla în jur de 15 elicoptere H215 pe an.
În prezent, în unitatea Airbus din Ghimbav lucrează peste 160 de oameni. Circa 75% din elicopterele pe care Airbus Helicopters le repară şi modernizează la Ghimbav sunt din străinătate.
Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidență este faptul că au construit deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a construi elicoptere atât pentru România, cât și pentru export, ceea ce ar contribui la economia României. „Un elicopter H215 fabricat în România poate fi vândut oriunde în lume și va fi perceput ca un elicopter românesc”.
În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuși, din informațiile disponibile, să construiască în România doar unele părți ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.