[ViDEO] Update BRAŞOV. Când se reiau lucrările la Aeroport
Aşa cum v-am informat, președintele Consiliului Judeţean, Adrian Veștea, a organizat astăzi o conferinţă de presă la care au fost invitați și primarul Brașovului, George Scripcaru, primarul municipiului Sfântu-Gheorghe, Antal Arpad, și vicepreședintele Consiliului Județean Covasna, Laszlo Henning (video 5), pentru a prezenta datele noi despre proiectul Aeroportului Braşov, din studiul de fezabilitate reactualizat elaborat de firma IPTANA.
Conferinţa de presă a avut loc înaintea şedinţei de plen CJ, în care urma să fie aprobaţi indicatorii tehnici-economici ai investiţiei, bazaţi pe documentaţia IPTANA.
„Încă de la începutul acestui mandat am încercat să găsim partea legală pentru a continua investiția, iar ulterior am actualizat SF-ul. Astăzi vor fi aprobați indicatorii tehnico-economici, după care vom avea caietele de sarcini și vom încerca ca cel târziu până la începutul anului viitor să începem procedurile de achiziție pentru prima etapă. La două săptămâni de la intrarea în legalitate cu terenul, am definit actualizarea”, a punctat președintele CJ Brașov, Adrian Veștea (video 2).
Ce mai e de făcut în această etapă
Potriviti documentului elaborat de IPTANA, în primul rând, va trebui finalizată canalizarea pluvială, care a fost realizată doar la zona de amprentă a pistei. „Apoi va trebui realizată o cale de rulare care să facă legătura între pistă și platforma de staționare aeronave, ce va fi prevăzută pentru trei aeronave la început, dezvoltarea urmând să se facă etapizat, modular, pe măsură ce traficul va crește. Ulterior trebuie amenajate clădirile: terminalul, un prim modul pe 3.600 mp cu o capacitate de 400 de pasageri, adică două aeronave, cu sosiri/plecări interne și internaționale. De asemenea, este necesară amenajarea remizei pentru şapte autospeciale de stins incendii, ceea ce va face aeroportul mai atractiv pentru anumite companii aeriene, dar și amenajarea de puncte de control acces, un turn de control și parcare publică. Un prim modul va fi cu 170 de locuri pentru autoturisme, autobuze și autocare, dar și transport public”, a explicat Laurențiu Matache (video 1), director departament infrastructură aeroportuară la IPTANA.
De asemenea, ar urma să fie realizată și devierea canalului colector Besălcin până în Bârsa. În conformitate cu SF-ul prezentat de IPTANA, în primul an investițional ar urma să se facă calea de rulare între pistă și platformă, platforma de parcare a aeronavelor, dar și echipare cu balizaj a căii de rulare și a platformei, precum și realizarea unor elemente de protecție la banda pistei în caz de ieșire în decor a aeronavei. Prețul pentru finalizarea aeroportului se ridică la 47 de milioane de euro, fără TVA. „Costul investiției de bază este de 39 de milioane de euro, însă cheltuielile totale, dacă luăm în calcul și cheltuielile cu autorizările speciale și alte taxe se va ajunge la 47 de milioane de euro”, a precizat Laurențiu Matache.
În conformitate cu indicatorii tehnico-economici aprobaţi ulterior în ședința de plen a CJ Brașov, valoarea investiției (fără TVA) este de 47.921.330 euro, din care construcții şi montaj totalizează 31.212.730 euro. Valoarea investiției cu tot cu TVA este însă de 57.505.596 euro.
10 milioane de euro, din bugetul CJ, pentru aeroport
Adrian Veștea a precizat că pentru 2017, într-o primă etapă, va fi prevăzută în bugetul Consiliului Județean suma de 10 milioane de euro pentru lucrările la calea de rulare și platformă. „Vom începe procedurile de achiziţie pentru proiectare și execuție la prima etapă, urmând ca în fiecare an să avem lucrări, astfel încât până în 2020 acest proiect să fie realizat. În afară de cele 10 milioane pentru 2017 vor mai trebui 29 de milioane de euro pe partea de lucrări. Pentru finalizarea investiției, vom gândi forma asociativă cu ceilalți parteneri, Municipiul Brașov, Municipiul Sfântu Gheorghe și CJ Covasna”, a explicat Adrian Veștea.
Totodată, primarul Brașovului, George Scripcaru (video 3), a subliniat faptul că în paralel cu derularea procedurilor de licitație pentru achiziţia de proiectare şi execuţie, va trebui găsită și modalitatea legală de asociere pentru ca partenerii să investească legal în acest obiectiv, dar și demarată procedura de găsire a unui firme care să preia operarea aeroportului, când acesta va fi gata.
„Putem face aeroportul înaintea autostrăzilor”
De cealaltă parte, primarul municipiului Sfântu-Gheorghe, Antal Arpad (video 4), a precizat că juriștii Primăriei pe care o conduce au găsit ca formulă de asociere crearea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară din care să facă parte cele patru entități, ținând cont că o astfel de asociație poate realiza în comun proiecte de interes zonal. „Până nu a apărut legea cu terenul nu aveam pe ce să ne asociem. Eu consider că acest proiect este un test de seriozitate pentru cele patru autorități locale. Dacă dorim, eu cred că vom găsi resursele financiare pentru această investiție benefică. Vedem că această regiune este vitregită în ceea ce privește construcția de autostrăzi și dacă suntem serioși, acest aeroport va fi construit înainte ca autostrada Brașov – Comarnic sau Brașov – Sibiu să fie realizate. Dacă ne punem pe treabă putem construi aeroportul în termenul prevăzut. Chiar dacă Bucureștiul nu e interesat de acest proiect, noi vom putea realiza obiectivul”, a punctat Antal Arpad.
Acesta a precizat că atât Consiliul Local Sfântu-Gheorghe, cât și CJ Covasna au aprobat hotărâri cu privire la investiția a câte 3 milioane de euro în acest proiect. „Banii, cele şase milioane de euro, vor fi investiți doar înainte de faza finală, adică chiar înainte de a se da drumul operării. Nu putem băga bani la început și apoi să stăm și să așteptăm, pentru că obiectivul nu este pe teritoriul nostru administrativ”, a explicat Arpad.
Se va lucra în 2017 pe Aeroport
Totodată, președintele CJ Brașov a subliniat faptul că, odată clarificată situația juridică a terenului, următorul pas este începerea procedurilor de licitație pentru continuarea lucrărilor. „Vă asigur că anul viitor nu vom sta cu mâinile în sân și pe Aeroportul de la Ghimbav se va lucra. Trebuie să realizăm procedurile de achiziție cât mai repede, apoi să se întocmească proiectul tehnic, să se obțină avizele și să se înceapă lucrările efective. Cred că toate aceste lucrări preconizate pentru anul viitor se vor realiza cu fonduri de la bugetul județului. Apoi, vom găsi împreună cadrul juridic pentru acest parteneriat de investiție, astfel ca până în 2020 cele patru entități să ne asumăm suma de 29 de milioane de euro pentru a finaliza acest obiectiv. Nu ni se permitea să începem un demers de asociere înainte de a avea suprafața de teren în proprietate. Avem un an de zile la dispoziție pentru a găsi cadrul legal de asociere”, a spus Adrian Veștea.
Citiţi şi:
BRAŞOV. Încă 47 de milioane de euro pentru finalizarea aeroportului
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.