BRAŞOV. „Elicopterele fabricate aici vor fi mândria Franţei şi a României”
Preşedintele Franţei, Francois Hollande, a participat în această după-amiază la inaugurarea fabricii Airbus Helicopters Industries, de la Ghimbav alături de premierul Dacian Cioloş. Investiţia în noua fabrică este de 52 de milioane de euro, iar aici se vor produce elicoptere civile, în primă fază, şi apoi unele echipate militar.
Preşedintele Franţei a ajuns la Ghimbav cu un elicopter H215, exact modelul care se va produce la fabrica inaugurată azi. Hollande a fost întâmpinat Consulul Onorific al Franţei de la Braşov, Ion Ciolacu, de prefectul Ciprian Băncilă, preşedintele Consiliului Judeţean Adrian Veştea, primarul Braşovului George Scripcaru, de oficialităţi române şi străine, civile şi militare, dar şi de cei 28 de elevi din prima clasă de aeronautică, înfiinţată anul acesta la Colegiul Tehnic Transilvania din Braşov. Premierul a fost însoţit de Costin Borc, viceprim-ministru, ministrul Economiei, și de Anca Dragu, ministrul Finanțelor Publice. Înainte de a face declaraţiile de presă, Francois Hollande s-a întâlnit şi cu un grup de angajaţi ai fabricii după care, împreună cu oficialităţile, a vizitat una dintre halele fabricii.
Va avea nume românesc: Super Puma H215
Preşedintele Franţei a declarat că la Ghimbav se vor construi elicopterele care vor fi „mândria Franţei şi a României”. „Acesta este un proiect franco-român, unul european şi îi felicit pe colegii din Germania care au participat la ambiţia noastră (…). Locurile de muncă create aici nu sunt în detrimentul celor din Germania, Franţa sau din alte ţări europene. Locurile de muncă create aici nu afectează locurile de muncă din Franţa, ci dimpotrivă vor duce la crearea altor locuri de muncă, în Franţa”, a declarat Francois Hollande. Acesta a mai afirmat că proiectul e unul de anvergură, de „dimensiune europeană”, un proiect cu „potenţial semnificativ în ce priveşte vânzările”. „Este un proiect de mare anvergură pentru că nu mai vorbim de reparaţii şi de mentenanţă (nota red.- ce se fac din 2002 prin IAR şi Eurocopter, preluat ulterior de Airbus), ci de fabricarea unui elicopter performant, Acesta este dovada că putem construi o cooperare foarte bună între ambele ţări. Este un proiect de dimensiune europeană, prin care dorim să consolidăm industria de apărare a Europei. Este, de fapt, ceea ce voi propune la summitul de la Bratislava, respectiv o cooperare în fabricarea de material de apărare pentru a avea o politică europeană de apărare în acest sens. Este vorba de o investiţie de circa 50 de milioane de euro şi ne-am dorit ca primul elicopter să aibă nume românesc – Super Puma 215, iar dacă România ar dori să cumpere astfel de aparate am fi foarte fericiţi. Îmi doresc ca multe firme franceze să se implice pe filiera aeronautică şi sunt convins că la Braşov se vor putea onora toate comenzile. Cooperarea între Franţa şi România reprezintă acum viitorul, prin excelenţă şi tehnologie. Trăiască Super Puma 215! Trăiască Franţa! Trăiască România!”.
„Viitorul se construieşte pe experienţa trecutului”
„Aici, la Braşov, viitorul se construieşte pe experienţa trecutului pe care o avem de câteva decenii în aeronautică. Este un nou proiect de finanţare franceză şi experienţă românească după Dacia Renault. Super Puma 215 este un produs care se va realiza aici până la capăt. Compania va avea aici şi un birou de studiu, dar şi de vânzări. Mă bucur că aici există şi componenta de formare profesională duală care îşi arată acum fructele. Cadrul legislativ pe care-l vom adopta în curând va veni în sprijinul primilor specialişti în elicoptere care se vor forma la Braşov. (…) Este o investiţie benefică în România deoarece aşază ţara noastră pe harta producătorilor de elicoptere din lume. Sperăm să-l vedem în zbor cât mai curând. Mă bucur să văd că această fabrică a fost ridicată în mai puţin de un an şi că de la începutul anului viitor va începe şi producţia. Acest lucru este o mostră a parteneriatului solid între România şi Franţa. Şi ne bucurăm să contribuim şi noi la parteneriatul de apărare european. Acest tip de elicopter prezintă mari avantaje, mai ales că mentenanţa se face aici, local. Şi vom analiza pentru a vedea unde este nevoie de elicoptere de intervenţie. Dacă Dacia Renault a dovedit o competitivitate pe piaţa internaţională, sperăm să fie la fel şi cu acest produs care se adaptează foarte bine mai ales în cazul intervenţiilor umanitare”, a declarat premierul Dacian Cioloş.
Tradiţie franco-română de 50 de ani
Platforma de la Ghimbav are tradiție în domeniul elicopterelor, fiind cea unde se asamblau elicopterele IAR 330 Puma și unde au fost ulterior modernizate acestea, prin transformarea în IAR 330 Puma Socat. Din datele prezentate de compania Airbus, prin managerul general de la Braşov, Serge Durand, reiese faptul că modelul H215 este „urmașul modern al elicopterului Puma”. „Viitorul încep astăzi, Europa începe de la Ghimbav – Braşov”, a spus entuziasmat Durand, care a numit modelul H215 „un Jeep al elicopterelor”. De altfel, Hollande a evocat în discursul său tradiţia de 50 de ani de cooperare franco-română în domeniul aeronautic de la Ghimbav. Pentru acest program de cooperare industrială româno-franceză, Airbus Helicopters a investit la Ghimbav 52 de milioane de euro, realizând o unitate de producție de 10.000 de metri pătrați, dar se va întinde pe un teren 27.000 de metri pătraţi pus la dispoziţie de compania IAR Ghimbav. Datele financiare prezentate de autoritățile române indică investiții de 51,7 milioane de euro la Ghimbav, dintre care 15,5 milioane de euro în infrastructură, precum și ajutoare de stat din partea Guvernului României în valoare de peste 5 milioane de euro.
Proiectul prevede ca în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmată în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar H215. Airbus Helicopters Industries estimează că va ajunge până în anul 2020 la un număr total de 350 de angajaţi şi 15 elicoptere H215 pe an. H215 este o aeronavă de concepție nouă, al cărei prim zbor, la nivel mondial, a avut loc în aprilie 2013. Elicopterul este un aparat multifuncțional care poate realiza, în funcție de configurație, transport de mărfuri sau de pasageri, misiuni de căutare – salvare și de evacuare medicală, dar și misiuni de „impunere a legii„ prin transportarea unor echipe speciale ale forțelor de ordine. Modelul H215 este echipat cu două motoare, are o greutate de până la 9.350 de kilograme, este proiectat pentru doi piloţi şi asigură 17-19 locuri. Viteza maximă de zbor este de 262 kilometri pe oră, iar autonomia este de 866 de kilometri. La dezvoltarea proiectului H215 în România participă companiile româneşti IAR, Aerostar, Aeroteh şi Turbomecanica. Înainte de inaugurarea fabricii, francezii de la Airbus s-au asigurat că dispun de personal calificat, astfel că 21 de specialişti români au absolvit în această vară un curs de pregătire de 11 luni la fabrica Airbus Helicopters de la Marignane, Franţa. În plus, la Colegiul Tehnic Transilvania a fost creată o clasă de nivel liceal cu specializarea tehnicieni în aviaţie. Airbus Helicopters (fostul Eurocopter) este o divizie a grupului Airbus specializată în producţia de elicoptere civile şi militare. Airbus Helicopters mai are fabrici în Franța, Germania și Spania.
Vizita în România a președintelui Hollande a fost prima vizită de cel mai înalt nivel a unui șef de stat francez, din 1991. El a fost primit cu onoruri la Cotoroceni de către preşedintele Klaus Johannis, cu care a vizitat Laserul ELI-NP de la Măgurele, care face parte dintr-un program european de cercetare destinat dezvoltării celor mai puternice lasere din lume. Din delegația în România a președintelui Hollande au făcut parte și circa 30 de oameni de afaceri francezi.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.