Educaţie

BRAŞOV. 77 de absolvenţi de şcoală profesională, toţi angajaţi

  • img-2173.jpg
  • img-2176.jpg
 

„Minunea” se întâmplă la prima școală profesională în sistem dual din România, Școala Profesională Germană Kronstadt (SPGK), care a sărbătorit astăzi cea de-a treia generație de absolvenți.

Dacă în 2012, la inaugurare, unitatea școlară avea 120 de elevi pe patru specializări, din viitorul an școlar vor fi 704 elevi în cinci calificări, dintre care 252 de proaspăt admişi. Astăzi, au absolvit cursurile școlii 77 de tineri, toți primind oferte de angajare din partea companiilor partenere ale şcolii. Școala Profesională Germană Kronstadt este prima școală înființată în sistem dual german în România, fiind susținută de 15 companii (10, la înfiinţare) de renume mondial din regiunea Brașovului, unde elevii fac practică. Tinerii învață aici meserii căutate pe piața muncii, având cele mai bune condiții de studiu și de practică, pregătirea fiind preponderent aplicativă. Aşa se face că dintr-un număr total de 298 de absolvenți din primele două promoţii, 284 au fost angajați. „Cea de-a treia generație a avut ofertă de angajare de 100%, astfel că ne apropiem de scopul şcolii profesionale”, a spus cu mândrie prof. Ramona Țițeiu, directoarea SPGK.

Urmează alte patru școli profesionale la Braşov

Şcoala a fost creată printr-un parteneriat cu Consiliul Local, Primăria şi Inspectoratul Şcolar Braşov. „Când am început, mulţi ne criticau şi ne suspectau de nu ştiu ce. Important este că am reușit să punem pe harta învățământului din România un lucru bun, care a fost preluat ca perspectivă de dezvoltare a învățământului profesional în toată țara, în contextul crizei de resursă umană pe această componentă tehnică, industrială. Săptămâna trecută am trimis la Ministerul Educației un memoriu pentru a include în strategia națională de învățământ alte patru noi școli profesionale în  Brașov”, a declarat primarul George Scripcaru.
El a reamintit că noile școli pot fi înființate pe spaţii existente, cu partenerii existenți, dar și alți parteneri. De exemplu, Colegiul Tehnic de Transporturi ar putea începe o colaborare strânsă cu RAT Brașov, astfel ca elevii să își desfășoare orele de practică în atelierele Regiei, iar aceasta să aibă o bază de selecție atât în ceea ce privește angajarea de șoferi, ținând cont că are un deficit la ora actuală, cât și de mecanici sau tinichigii.

Un model, dar încă nu deplin de succes

În timp ce toată lumea prezentă la eveniment, inclusiv reprezentanta Ministerului Educaţiei, a vorbit elogios, cu entuziasm, despre Şcoala Profesională Germană Kronstadt, ca „model de succes”, Alexandru Blemovici, directorul general al uneia dintre firmele partenere, a şocat când a spus că el nu consideră SPGK un succes, argumentând cu faptul că doar 10% dintre absolvenţii braşoveni de gimnaziu au ales şcoala profesională. El a ținut să precizeze că nu mai este nici o noutate că există o problemă a forței de muncă, iar din această cauză companiile din Braşov, dar și comunitatea pierd proiecte și investiții noi, iar probleme se vor acutiza. „Aproape 70% dintre cei care termin clasa a VIII-a se îndreapă spre învățământul profesional în Germania, nu numai spre profilul industrial, ci și alte domenii. În Brașov, din 3.700 de absolvenţi de clasa a VIII-a, doar 370 au ales învățământul profesional. E sarcina fiecăruia, atât a mediului economic, să creăm atractivitate, e sarcina autorităților locale să ofere condiții bune de studiu, dar și a Inspectoratului Școlar de a încerca să formăm opinia publică a elevilor și a părinților pentru a alege învățământul profesional”, a explicat Blemovici.

Totodată, și Consulul German la Sibiu, Judith Urban, a precizat că în Germania sistemul dual este o componentă esențială într-o politică educațională. „Avem multe experienţe cu acest sistem și, trecând prin multe provocări și crize economice, acest sistem ne-a ajutat să trecem cu bine de momentele de cumpănă. Ne putem lăuda că Germania are cea mai mică rată a șomajului în rândul tinerilor, de numai 5%. Ne bucurăm că datorită multitudinii de actori care s-au unit la Brașov, autorități locale, companii, inspectoratul școlar, am reușit să creăm această școală după model german. Ne bucurăm că și pentru Ministerul Educației sistemul profesional a devenit o prioritate pentru a se crea un învățământ profesional stabil”, a explicat Judith Urban.

Legislaţie mai prietenoasă

Directorul Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), Gabriela Liliana Petre, a precizat că învățământul profesional în sistem dual este o soluție care trebuie promovată. „Această școală este într-adevăr un model de succes care demonstrează că acolo unde oamenii doresc să facă un lucru se întâmplă, chiar şi pe fondul unei legislaţii mai puţin prietenoase. Avem în vedere să continuăm propunerile de modificare a legislației care țin în principal de reglementări de legislație secundară, proceduri de monitorizare a pregătirii practice a elevilor, cu niște condiții de calitate pentru angajator, și consolidarea calității examenului de certificare a absolvenților. Toate aceste documente alături de un pachet de criterii privind practica absolvenților vor fi disponibile începând cu anul școlar 2016-2017. Aceste documente vor face parte din contractul de pregătire practică pe care angajatorul îl încheie cu unitatea școlară, iar Inspectoratul Școlar Județean are un rol major în monitorizarea pregătirii practice”, a explicat Gabriela Liliana Petre.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button