Expres
Ce drepturi aveţi când faceţi cumpărături online! Comisarii ANPC oferă sfaturi de Ziua mondială a drepturilor consumatorilor
Întrucât tot mai mulţi români aleg să cumpere bunuri de pe internet, dar şi pentru că s-au înmulţit cazurile de înşelăciuni prin postarea pe site-urile specializate de anunţuri fictive, comisarii Protecţiei Consumatorilor au venit cu o serie de sfaturi, mai ales că ieri a fost Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.
Amintim că, nu mai târziu de săptămâna trecută, poliţiştii braşoveni au făcut percheziţii în judeţul Dâmboviţa, la persoane suspectate că au comis înşelăciuni cu prejudiciu de peste 25.000 de lei, prin postarea de internet a unor anunţuri de vânzare vehicule şi utilaje care în realitate nu existau.
Pentru ca escrocheriile să nu se înmulţească, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – care apreciază că vânzările online sunt „într-un proces de creştere accelerată” şi că mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi – îi sfătuiesc pe oameni să consulte legislaţia care reglementează drepturile consumatorilor la achiziţiile online, respectiv OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.
Totodată, comisarii ANPC le recomandă oamenilor să se asigure că pe site-ul de pe care vor să cumpere produse există informaţii despre numele, adresa şi celelalte date de contact ale operatorului economic. „Toate aceste informaţii trebuie să fie clare şi inteligibile şi sunt obligatorii pentru comerciant”, după cum se menţionează într-un comunicat remis de ANPC.
Tot pe site trebuie să fie postate principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor comercializate, inclusiv preţul total al acestora.
Din ce este format preţul
„Preţul total este format din preţul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adăugată care poate fi inclusă sau nu în preţul produsului, taxele de livrare şi eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie să vă informeze şi să vă ceară acordul înainte de a da click pe butonul «cumpără»”.
Comerciantul are şi obligaţia să ofere informaţii despre modalităţile de livrare disponibile şi preţul aferent acestora chiar în pagina de prezentare a produsului.
Dreptul de retragere
Conform legislaţiei în vigoare, clienţii au 14 zile la dispoziţie să se răzgândească şi să returneze produsele la adresa indicată de comerciant, achitând taxa de transport. „Nu este nevoie să motivaţi renunţarea la achiziţie”, precizează ANPC.
Operatorul economic trebuie să pună la dispoziţie, în format electronic, un formular de retragere sau să ofere posibilitatea de a completa orice altă declaraţie privind decizia de retragere din contract. Altfel, perioada în care poate fi returnat produsul se prelungeşte la un an, din momentul în care clientul primeşte marfa. Conform legii, consumatorul trebuie să-şi primească banii înapoi în termen de 14 zile de la retragere.
De menţionat este că, dreptul de retragere nu se poate aplica, însă, la produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid, la cele care au fost desigilate de consumator şi nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă, la cele care au fost executate după specificaţiile consumatorului şi la ziarele sau periodicele care nu au fost livrate în baza unui abonament.
„Despre toate aceste produse exceptate de la dreptul de retragere, comerciantul trebuie să vă informeze chiar din pagina de prezentare a produselor”, se menţionează în comunicatul ANPC.
Mai multe informaţii despre subiect găsiţi AICI!
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.