Educaţie

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XI-a uman

 

Şi elevii claselor a XI-a au susținut astăzi simularea examenului de Bacalaureat, prima probă fiind la Limba și literatura română. Subiectele sunt diferenţiate, pentru fiecare profil. 

Aveţi mai jos subiectul şi baremul la filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocaţională – profilul pedagogic.

Citiţi şi:

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XI-a real

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a uman

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a real

BAC 2016. Basm, roman, caracterizare de personaj – la simulare

 

Ministerul Educaţiei Naţionale si Cercetării Stiinţifice Centrul Naţional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română, clasa a XI-a
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
Examenul de bacalaureat naţional 2016
Proba E. a) Limba si literatura română Clasa a XI-a Simulare
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste următorul text:
Nu sunteţi ca iarba, ca unda, fuga spumei
Căci fiecare-i faur la mântuirea lumii
Căci moartea nu există, și ce numesti tu moarte
E-o viaţă altfel scrisă în sfânta firei carte —
Amiază, sară, noaptea urmează dimineţii
Si multe feţe are adânca tain-a vieţii
Si ce numesti tu moarte, al vieţii e vistiernic
Auzi păsirea-i lină, auzi mersu-i puternic
Acum picură-n boabe de rouă, acum arde
În sori zvârliţi în spaţii, în stele miliarde
Au crezi tu că vr’odată e noapte … Niciodată
O parte a lume-acestii e doar întunecată
Si-n orice clipă-ntrebi tu si ziua e prezentă
Si sara, si amiază, momentă cu momentă,
Din raza cea mai slabă de-apus sau răsărit
Pân’ l-arderea cumplită a stelei în zenit
Cu toate sunt prezente si numai ochiul tău
Asteaptă ca să-i fie puse în văzul său:
Nu lumea ta e lumea vieţii, ci-a gândirei. [ţ](Mihai Eminescu, Nu ţ nu sunteţi ca iarba ţ)
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text.
1. Numeste câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor zvârliți și apus. 2 puncte
2. Explică rolul apostrofului în secvența Pân’ l-arderea cumplită. 2 puncte
3. Construieste un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului noapte. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează tema poeziei si un motiv literar identificat în text. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din primele opt versuri ale textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultimele nouă versuri ale textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte
Ministerul Educaţiei Naţionale si Cercetării Stiinţifice Centrul Naţional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română, clasa a XI-a
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic

Simulare
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul bibliotecilor publice.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte despre  particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text dramatic studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales dintr-un text dramatic studiat;
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două scene/citate/secvenţe comentate;
– ilustrarea a patru componente de structură si de limbaj ale textului dramatic studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales (de exemplu: acţiune, conflict dramatic, act, scenă, construcţia subiectului, modalităţi de caracterizare a personajului, registre stilistice, limbajul personajului, notațiile autorului etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului dramatic studiat se reflectă în construcţia personajului.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Simulare
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
• Se punctează ă a cerinţ
• Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele
precizate explicit în barem.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: zvârliți – aruncați; apus – asfințit) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului apostrofului în secvenţa indicată (de exemplu: marchează elidarea unei vocale) 2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se ilustrează sensul conotativ al substantivului indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic (de exemplu: Amiază, sară, noaptea urmează dimineţii; Şi-n orice clipă-ntrebi tu) 2 x 2 p. = 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru precizarea temei poeziei (condiția umană) și a oricărui motiv literar identificat în text (de exemplu: stelele) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivității, prezente în textul dat (de exemplu: nu sunteţi; tu) 4 puncte
7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din primele opt versuri ale textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaţiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei și sentimente; prezența instanței comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea ultimelor nouă versuri ale textului dat: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.;
comentare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
– structura discursului de tip argumentativ:
• formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între
componente – 4 p.; text parţial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte
• utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative,
conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.;
utilizare parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
– conţinutul argumentării:
• formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
• câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei
2 x 3 p. = 6 puncte
• câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
• formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
– respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
• registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
• respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.;
3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
• respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0 – 1 greşeli ortografice şi de punctuaţie: 2 p.;
2 greşeli : 1 p.; 3 sau mai multe greşeli : 0 p.) 2 puncte
• respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales dintr-un text dramatic
studiat 4 puncte
• prezentare adecvată şi nuanţată – 4 p.
• prezentare ezitantă – 2 p.
• încercare de prezentare, schematism – 1 p.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două scene/citate/secvenţe comentate 4 puncte
• menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
• ilustrarea trăsăturii prin două scene/citate/secvenţe comentate – 3 p.; ilustrarea printr-un citat sau printr-o scenă/secvenţă comentată – 2 p.; simpla numire a unor scene/secvenţe,
simpla transcriere a citatului sau tendinţa de rezumare – 1 p.
– câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăreia dintre cele patru componente de structură şi de limbaj ale textului dramatic studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales 4 x 1 p. = 4 puncte
− susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului dramatic se reflectă în construcția personajului ales: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau
schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
• text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică: 3 p.
• text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică: 2 p.
•text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta: 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
• relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de
judecăţi de valoare relevante: 3 p.
• relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante: 2 p.
• relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism: 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată: 2 p.; vocabular restrâns, monoton: 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− aşezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button