UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a uman
Subiectele probei de Limba şi literatura română în cadrul simulării examenului de bacalaureat sunt diferenţiate, nu doar pe nivel de clasă, a XI-a şi a XII-a, dar şi după profil.
Aveţi în cele ce urmează subiectul şi baremul filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocaţională – profilul pedagogic, clasa a XII-a.
Citiţi şi:
UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a real
BAC 2016. Basm, roman, caracterizare de personaj – la simulare
Ministerul Educaţiei Naţionale si Cercetării Stiinţifice Centrul Naţional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română, clasa a XII-a
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
Examenul de bacalaureat naţional 2016
Proba E. a) Limba si literatura română Clasa a XII-a Simulare
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste următorul text:
Apune soarele pe dealuri
În slava purpurei de sânge
Si răsunând adânc din valuri
Doineste-un glas si parc-ar plânge;
De simţi o caldă adiere
Trecând pe fruntea ta curată
Ca si o soaptă care piere
Sub bolta serei înstelată,
Să stii că-i ruga mea senină
Ca visul nopţilor de vară,
Ce se înalţă-n umbra lină
În ceasul jertfelor de seară.
De vezi plutind pe blonda rază
O umbră albă, visătoare,
Si crezi că-i îngerul de pază
Cu aripi lungi, ocrotitoare,
Să nu te-nseli, căci visu-mi trece
În zborul său primăvăratec
Si-i tot asa de alb si rece
Când se înalţă singuratec
Spre marea boltă luminoasă,
Făcând durerea mai amară
Si amintirea mai duioasă
În ceasul jertfelor de seară.
Si dacă roua clară cade,
Frumosii ochi adânci de-i scaldă
Când treci sub vechile arcade
În parfumata noapte caldă,
Nu-i roua rozelor în floare
Căzută-n nopţile cu lună,
Nici plânsul dulce de izvoare,
Ci e iubirea mea nebună.
Căci lacrimi mari si tăinuite
Ca roua limpede si rară
Coboară-ncet si linistite
În ceasul jertfelor de seară.
(Stefan Petică, Apune soarele pe dealuri)
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor apune și jertfelor. 2 puncte
2. Explică rolul virgulei din secvența O umbră albă, visătoare. 2 puncte
3. Construieste un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului frunte. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează tema poeziei si un motiv literar identificat în text. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din prima strofă a textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultima strofă a textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul internetului în promovarea unei cărți.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinţi relaţia dintre două personaje dintr-un roman psihologic sau dintr-un roman al experienței studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre cele două personaje din romanul ales;
– evidenţierea, prin două episoade/citate/secvenţe comentate, a modului în care evoluează relaţia dintre cele două personaje;
– ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie si de limbaj ale romanului ales, semnificative pentru analiza relaţiei dintre cele două personaje (de exemplu: acţiune, conflict,
relații temporale și spațiale, construcția subiectului, perspectivă narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema romanului ales se reflectă în evoluţia relaţiei dintre cele două personaje.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.