Sistemul cardului de sănătate nu mai are „doctor”
Informatizarea întregului sistem de sănătate – denumită Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) – a costat sute de milioane de euro. Implementarea a durat mai bine de şapte ani. Şi cu toate acestea, „cel mai mare proiect al României de după anul 1989”, cum l-a catalogat Nicolae Bănicioiu, fost ministru al Sănătăţii, se blochează nepermis de des, spre nemulţumirea generalizată a medicilor, farmaciştilor şi a pacienţilor. În plus, de la sfârşitul anului trecut, nicio firmă de IT nu mai asigură mententanţa sistemului cardului de sănătate, numit, ironia sorţii, CEAS.
Un program de interes naţional care s-a blocat de zeci de ori în câteva luni. „Cred că au subestimat numărul real de servicii care se dau. Nu există o zi în care să funcţioneze cap-coadă toate fără probleme”, a declarat dr. Marina Pîrcălabu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucureşti, pentru Digi24.
PIAS susţine cardul de sănătate, reţeta şi dosarul electronic al pacentului. Toate sunt interconectate. Astfel, dacă una dintre acestea înregistrează o eroare, consecinţa se vede în toate celelalte. Problemele frecvente i-au făcut pe medicii de familie să înainteze un memoriu Avocatului Poporului pentru a rezolva problemele. Reprezentanţii medicilor de familie au contabilizat cel puţin 50 de întreruperi ale sistemului în primele luni de introducere obligatorie a cardului de sănătate. În plus, în 8% dintre cazuri sistemul ar genera erori, procentaj neconfirmat însă de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). De câte ori se blochează, de fapt de câte ori recunoaşte CNAS că s-a blocat CEAS, li se spune medicilor de familie şi celor din spitale să lucreze offline, apoi să încarce în sistem datele în 72 de ore, altfel nu le sunt decontate serviciile. „Lucrăm tot timpul offline? Şi-atunci unde-i cardul? Vine Curtea de Conturi peste doi ani şi ne impută reţetele, ne impută trimiterile, ne impută analizele”, s-a revoltat dr. Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicină Familiei.
Nimeni nu vrea să facă mentenanţa
În acest moment, un singur sistem informatic (SIUI – Sistemul informatizat Unic Integrat, baza PIAS) gestionează datele de la aproape toţi pacienţii şi furnizorii de servicii medicale din ţară noastră. În fiecare secundă sistemul este accesat de mii de ori, iar medicii atrag atenţia că fiecare oră de nefuncţionare blochează accesul a 200.000 de pacienţi la serviciile medicale. Iar acum gigantul şi aşa „bolnav” nu are „doctor” de aproape o lună. „Este inadmisibil să nu ai mentenanţă la asemenea sistem informatic care gestionează asemenea baze de date, dar cel mai frustrant este că nimeni nu răspunde”, adaugă dr. Marina Pîrcălabu.
„Am declanşat o procedură de achiziţie, în vara anului trecut, nu s-a prezentat nimeni şi probabil că mâine sau poimâine (marţi-miercuri – nota red.) vom lansa din nou licitaţia pentru sistemul de mentenanţă”, declară Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS. În plus, medicii şi reprezentanţii clinicilor sau ai laboratoarelor medicale se plâng că nu au cui să ceară ajutor dacă întâmpină probleme legate de funcţionarea cardurilor de sănătate. „Avem 35 de oameni la direcţia de informatizare, sigur fiecare are responsabilităţile lui, fiecare ştie bine să facă ceva şi încercăm să ţinem acest sistem funcţional. Sunt oameni din această direcţie care nu au avut Crăciun, An Nou, duminici, au fost la muncă pentru a întreţine acest sistem”, mai susţine şeful Casei Naţionale.
Pacienţii sunt victimele sistemului
Problemele au apărut însă cu mult înainte ca Sistemul Cardului electronic de sănătate să fie obligatoriu. „Sunt situaţii în care durează foarte puţin, puţin însemnând 30 de secunde aşa cum s-a afirmat, sunt situaţii în care faci 3-4 încercări şi nu reuşeşti să îl activezi. Depinde foarte mult. Am înţeles că pe măsură ce funcţionează sistemul se îmbunătăţeşte, aşa că la momentul în care va deveni obligatoriu cardul, să nu mai pierdem atât de mult timp”, mai spune dr. Marina Pîrcălabu.
Problemele însă au continuat: „O bună bucată de timp cât a funcţionat singur, deci am avut doar prescrierea electronică, acesta a funcţionat ireproşabil. În momentul în care a intrat în funcţiune şi CEAS-ul, sistemul cardului, au apărut incompatibilităţi sau, cum le zice Casa Naţională, disfuncţionalităţi, care s-au accentuat în timp”, a explicat dr. Pîrcălabu.
În tot haosul creat de blocările cardului de sănătate, cel mai mult au de suferit pacienţii. Mii de bolnavi formează cozi la uşile doctorilor şi aşteaptă ore în şir pentru consultaţii şi reţete sau pentru internare. Mai grav este că mulţi dintre ei sunt puşi pe drumuri degeaba. Nu puţine au fost cazurile în care bolnavii nu au putut primi reţeta de la farmacie, unde sistemul funcţionează atât de lent adeseori, încât pacientul are timp să facă piaţa până când îşi poate ridica medicamentele. Şi nu doar la medicii de familie şi la farmacie, ci şi la spitale. Acolo unde pacienţii rămân „captivi” pentru că nu le poate fi făcută externarea. „Vinerea e una dintre cele mai grele zile ale săptămânii. Se întâmplă să nu putem face nici o externare timp de ore bune!”, spune un medic.
„Meci de box” între CNAS şi medici
Funcţionarea greoaie şi desele probleme ale sistemului informatic au creat conflicte între medicii de familie şi CNAS. Tocmai de aceea cei de la Digi24 au stat de vorbă cu reprezentanţii ambelor tabere.
Dr. Marina Pîrcălabu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucureşti: „Blocajele astea ne perturbă mult munca. În primul rând, pentru că aruncă în aer relaţia noastră cu pacientul. Pentru că în momentul în care ceva nu funcţionează, oprim din comunicarea corectă, medicală pacient-medic şi începem: de ce nu funcţionează? Sunt momente în care pacientul bagă capul pe uşă şi întreabă: «astăzi merge reţeta?»”.
Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS: „Este foarte adevărat ca şi medic, când ai de consultat, dacă sistemul nu funcţionează să te enervezi, să spui: nu funcţionează sistemul şamd. Pentru aceste momente există varianta offline”
Dr. Marina Pîrcălabu: „Vinerea este ziua cea mai neagră din cursul săptămânii la funcţionarea sistemului cardului şi a reţetei electronice”.
Vasile Ciurchea: „Au existat câteva zile de vineri în care sistemul a avut ceva probleme şi deja a devenit proverbială ziua de vineri se defectează sistemul. Casa îl afectează ca să facă economii. Acele servicii trebuiesc acordate, dar ridicate în 72 de ore. Ok, dacă ai program luni de la 2, atunci trebuie să vorbim cu dezvoltatorul tău de soft şi să-i spui: te rog să îmi programezi în aşa fel încât să fac ridicarea serviciilor de acasă. Într-un sistem informatic se poate lucra şi de la distanţă. nu cred că asta este problema”.
Dr. Marina Pîrcălabu: „Răspunzători suntem făcuţi într-un final noi. Nu ştim dacă nu cumva ceea ce am raportat la un moment dat va fi imputat medicului ca fiind nereal, pentru că nu este verificat cu cardul. La toţi pacienţii trebuie să parcurg de 2 ori aceiaşi paşi: întâi parcurg paşii scriu reţeta şi încerc să o scriu online şi o validez şi dacă nu funcţionează sistemul trebuie să o anulez şi o scrii offline şi pacientul se duce la farmacie, la farmacie există posibilitatea să nu şi o poată lua. Ea nu are toate elementele fiind dată offline”.
Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS: „Dacă reţeta este scrisă ofline, farmacia o eliberează cu aceste date, numele, prenumele, serie de buletin, adresă, pentru că pe noi la farmacie ne interesează să ştim cine şi când a ridicat reţeta. (…) Probabil acea reţetă nu îndeplineşte toate condiţiile din norme şi din contractul-cadru şi îţi asumi răspunderea. Deci se întâmplă ceva. Fie e scris un medicament care nu este din grupa respectivă, fie pacientul nu este asigurat, sunt foarte multe situaţii. Dacă pacientul este asigurat şi reţeta este scrisă după toate regulile, nu trebuie să apară această eroare. Dacă apare ar trebui să ne dea o captură de ecran şi o rezolvăm”.
Dr. Marina Pîrcălabu, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie din Bucureşti: „Acest sistem care a costat atât de mult şi care ar trebui să funcţioneze ireproşabil ca să economisească bani, el economiseşte bani nereal, adică prin imposibilitatea de a folosi toate serviciile de care omul are nevoie sau prin imposibilitatea de a raporta tot ce am lucrat noi, ca să fie plătit. El face economii. Dar nu acestea sunt economiile reale”.
Vasile Ciurchea: „Noi nu ne bucurăm dacă sistemul se blochează. Este o falsă motivaţie spusă că noi blocăm sistemul ca să facem economie. Nu! Pentru că în sistemul informatic, orice dată care intră nu mai poate fi ştearsă. Deci dacă se demonstrează că serviciul a fost acordat corect, noi nu putem spune că nu a fost acordat corect. Mai mult, în sistemul informatic al CNAS se păstrează inclusiv serviciile care au fost invalidate”.
Pe lângă Avocatul Poporului, Societatea Naţională de Medicină de Familie (SNMF) a trimis chiar un memoriu către Ministerul Sănătăţii în care a prezentat toate problemele întâlnite. „Am făcut un memoriu în care am evidenţiat toate problemele care apar, cu date. În general, nu ni s-a răspuns. Mai mult decât atât am fost făcuţi mincinoşi, noi sabotăm sistemul”, spune dr. Marina Pîrcălabu.
Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS: „Nu am spus niciodată că un furnizor sau altul de serviciu este mincinos. Nu fac parte din cei care cred că toată lumea fură. Sunt oameni extrem de cinstiţi care îşi fac treaba cu multa responsabilitate. Mai mult decât atât, de fiecare dată i-am invitat pe toţi cei care întâmpină probleme să vină să le rezolvăm”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.