Brașov. Camera de Conturi a luat la „bani mărunți” activitățile culturale, sportive sau sociale finanțate de Consiliul Județean
Camera de Conturi Brașov a efectuat în ultima parte a anului trecut un control la Consiliul Județean, verificând modul în care au fost alocate fondurile pentru activitățile non-profit (fundații și asociații) în perioada 2012-2014. Experții Camerei de Conturi Brașov au considerat că au fost probleme în cazul finanțării unor activități culturale, sportive sau sociale.
Auditorii au descoperit că administrația județeană nu a implementat unele proceduri specifice, că în unele cazuri exista riscul apariției unor stări de incompatibilitate din partea unor persoane cu atribuții executive și/sau deliberative sau că unele sume de bani au fost plătite fără a se respecta prevederile legale în vigoare.
Astfel, se arată în documentul Camerei de Conturi, în cazul contractului de cooperare semnat în anul 2012 între Județul Brașov și Clubul Sportiv „Țara Bârsei 2011”, „ordonatorul principal de credite va lua măsuri pentru elaborarea și implementarea unei proceduri specifice activității de acordare a acestor finanțări nerambursabile prin care să fie indiviualizate operațiunile, documentele și condițiile de abordare a fiecărui tip de solicitări pentru activități sportive”. De altfel, în ultima ședința de plen de miercuri, vicepreședintele Consiliului Județean Brașov Claudiu Coman a anunțat că până în 3 februarie, când va fi următoarea ședință de plen, va fi pregătit un regulament privind finanțarea evenimentelor sportive, iar banii pentru acest domeniu se vor acorda în baza unui ghid de finanțare.
Conform auditorilor, în baza contractului de colaborare semnat între CJ și „Țara Bârsei 2011”, administrația județeană a plătit suma de 40.000 de lei pentru „proiectul sportiv privind participarea sportivilor secției de baschet feminin la Campionatul Național Divizia A în anul 2012. Din examinarea documentelor prezentate de entitate s-a constatat că atribuirea contractului nu a fost realizată de o comisie în cadrul unei proceduri de selecție publică de proiecte, iar clubul sportiv nu a depus documentația corespunzătoare confost prevederilor legale”.
În raportul Camerei de Conturi Brașov se mai arată că „directorul clubului sportiv a întocmit doar o adresă prin care a solicitat sprijin financiar, adresă care nu respecta modelul cererii de finanțare-cadru, iar contractul de cooperare întocmit nu respectă modelul contractului-cadru de finanțare nerambursabilă, conform anexelor nr. 3 și 4 la Ordinul Agenției Naționale pentru Sport și Tineret nr. 130/2006 privind finanțarea nerambursabilă din fonduri publice a proiectelor cluburilor sportive de drept privat”.
În ceea ce privește relația CJ Brașov-Clubul Sportiv „Țara Bârsei 2011”, auditorii susțin că a fost încălcată Legea educației fizice și a sportului, precum și Legea privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice.
Pentru a clarifica situația, Camera de Conturi a solicitat „note de relații” unor reprezentanți ai CJ. Șeful Direcției de Administrație Publică Locală, Claudia Crăciun, se arată în raport, „nu a prezentat un răspuns la nota de relații solicitată”. Nicolae Săcuiu, director executiv al Direcției de Coordonare, Integrare Europeană, a transmis: „În condițiile în care prin hotărâre s-au stabilit persoanele juridice cu care se va încheia contracte de cooperare pentru realizarea acțiunilor sportive de interes public județean cuprinse în bugetul Consiliului Județean Brașov pe anul 2012 este clar că nu se poate realiza o procedură de selectare publică de proiecte”.
Camera de Conturi a menționat în raport că „argumentele aduse nu pot fi însușite de auditorii publici externi, deoarece, conform prevederilor legale prezentate inclusiv în preambulul contractului de colaborare, finanțările nerambursabile se acordă în baza Legii nr. 350/2005, cu respectarea unor principii de atribuire a contractelor de finanțare nerambursabilă, a procedurilor de derulare a contractelor, de raportare și control, iar hotărârile de consiliu județean nu se pot substitui prevederilor legale în vigoare”.
Președintele ADDJB a propus și a votat
Au fost descoperite și probleme legate de Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Brașov (ADDJB), auditorii apreciind că „în perioada controlată, președinte al consiliului director a fost desemnat din partea UATJ Brașov Mihai Pascu, iar cenzor al agenției până la data de 10 aprilie 2014 a fost desemnată Viorica Olteanu, în condițiile în care cele două persoane, prin funcțiile ocupate în același timp în Consiliul Județean, respectiv Mihai Pascu a ocupat funcția de vicepreședinte al Consiliului Județean, iar Viorica Olteanu a ocupat funcția de director executiv cu delegație în cadrul direcției economice, au participat la luarea unor decizii în favoarea asociației și au semnat documente prin care s-a asigurat finanțarea activității acesteia”. De altfel, în raportul Camerei de Conturi se arată că, în timpul ședințelor de plen ale forului deliberativ județean, hotărârile ce au avut ca obiect relația Județului Brașov cu ADDJB au fost votate cu „da” și de Mihai Pascu, deși în cazul acestora, el trebuia să se abțină.
Potrivit punctului de vedere depus de Pascu la dosar, „în exercitarea mandatului, aleșii locali se află în serviciul colectivității locale și sunt responsabili în fața acesteia (…) Ținând totdată cont de scopul și obiectivele ADDJB, precum și de faptul că am fost desemnat reprezentant al județului Brașov prin intermediul dispozițiilor Președintelui CJBV și niciodată nu am fost angajat al ADDJB, respectiv nu am urmărit un intreres personal ci interesul comunităților reprezentate la nivel ADDJ (județul Brașov), consider că nu există temei legal pentru a fi inclus în vreun caz de incompatibilitate de către auditor”. Auditorii au avut altă părere: „Argumentele aduse de dl. Pascu nu pot fi însușite de către echipa de auditori publici externi. Totodată, menționăm că în răspunsul dat nu se fac referiri cu privire la clauzele privind modul personal de vot exprimat cu ocazia supunerii la vot a proiectelor de hotărâri de consiliu județean nominalizate de auditori, care au avut ca obiect alocarea de fonduri din bugetul județului către asociația ADDJB, în anii 2012-2014”.
De asemenea, se mai arată în raport, ADDJB a beneficiat „de sprijin financiar pentru finanțarea unor activități nonprofit, cu nerespectarea cadrului legal”. Astfel, potrivit Camerei de Conturi Brașov, „între județul Brașov și Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Brașov s-a încheiat un contract de cooperare având ca obiect alocarea sumei de 1,8 milioane de lei, pentru îndeplinirea pe anul 2014 a obiectivelor asociației. Din examinarea clauzelor contractului, a devizului anexă, s-a constatat efectuarea de plăți cu nerespectarea dispozițiilor legale în valoare totală de 126.957 de lei”. Printre plățile cu probleme au fost realizarea studiului de fezabilitate pentru extinderea Rezervației Valea Zimbrilor Vama Buzăului (89.280 de lei) și „cheltuieli cu cotizațiile datorate de ADDJB în sumă de 24.030 de lei”.
Probleme și cu publicațiile Consiliului Județean
De asemenea, se mai arată în raportul Camerei de Conturi, s-au efectuat plăți „cu nerespectarea dispozițiilor legale către Agenția de Dezvoltare Durabilă a Județului Brașov în baza contractelor de cooperare nr. 3299/10.04.2013 (în valoare de 450.000 de lei) și nr. 1.220/31.01.2014 (1,295 mil. lei), pentru realizarea unui proiect cultural mass-media în anii 2013 și 2014”. Auditorii au apreciat că „proiectul cultural privind editarea publicației proprii a Consiliului Județean Brașov, deși este un proiect cultural mass-media, nu a fost supus analizei unei comisii de evaluare a proiectelor mass-media, această comisie fiind numită ulterior semnării contractului, prin Dispoziția nr. 120/13.05.2013. Continuarea proiectului în anul 2014, nu a fost supus analizei și aprobării comisiei numită prin Dispoziția nr. 120/13.05.2013”.
În ceea ce privește cheltuielile aferente celor două contracte, în cazul primului dintre ele „s-a constatat cuprinderea în deviz și acceptarea la plată a unor cheltuieli de personal și pentru achiziția de echipamente și softuri peste nivelul admis de actele normative în domeniu, în sumă totală de 168.797 de lei”. Echipamentele IT au fost achiziționate efectiv în anul următor, fiind utilizată o sumă necheltuită în anul 2013.
În cazul contractului din 2014, Camera de Conturi a constatat „cuprinderea în deviz și acceptarea la plată a unor cheltuieli de personal peste nivelul admis de actele normative în domeniu, în sumă totală de 410.000 de lei”.
În nota de relații depusă la dosar, Mihai Pascu susține că „în ceea ce privește achiziția de echipamente IT în cadrul proiectului menționat, confirm cu maxim de responsabilitate, având martori experții implicați în implementarea proiectului, că aceste echipamente erau indispensabile derulării proiectului”.
„Echipamentele IT nu au fost prevăzute prin anexă la contract, iar afirmațiile referitoare la necesitatea achiziționării lor pentru proiectul cultural mass-media – publicația proprie a Consiliului Județean Brașov – ziarul Astra – este infirmată de faptul că achizițiile au fost efectuate după finalizarea proiectului finanțat în anul 2013, respectiv în perioada februarie-martie 2014, date la care sumele rămase neutilizate din contract trebuiau restituite la bugetul Județului Brașov”, au menționat auditorii.
APDT a „uitat” să restituie 910 lei
Auditorii au luat la puricat și relația Județului Brașov cu Asociația pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului din Județul Brașov. A fost vizat proiectul „Promovarea turismului brașovean”, pentru care, de la bugetul județului a fost alocată suma de 140.000 de lei și s-au efectuat plăți în valoare de 100.000 de lei. „S-a constat acceptarea la justificarea sumelor alocate asociației a unor plăți efectuate în baza unor contracte de prestări servicii încheiate anterior încheierii contractului de colaborare cu Județul Brașov. De asemenea, s-a constatat că suma de 910 de lei, rămasă neutilizată la finele anului 2014, nu a fost restituită la bugetul județean de către asociație, nici până la finalizarea controlului”.
Tot în timpul verificării de anul trecut, Camera de Conturi a mai descoperit că în cazul finanțării de către administrația județeană a proiectului „O șansă pentru toți copii” , implementat de Asociația Județeană pentru Protecția Socială Rază de Lună, au fost cuprinse cheltuieli neeligibile care nu puteau fi suportate din bugetul județului, în sumă totală de 68.750 de lei (în anul 2013) și de 87.000 de lei (în 2014).
În cazul proiectului „Solidaritatea Brașoveană”, implementat de ADDJB, care în anul 2012 a beneficiat de o finanțare în valoare de 880.000 de lei, Camera de Conturi Brașov a apreciat că au fost acceptate la decontare cheltuieli nedatorate sau care nu au avut legătură cu proiectul social. „Valoarea plăților efectuate cu nerespectarea dospozițiilor legale este în sumă de 188.206 lei”, se arată în raport.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.