Sistemul cardului de sănătate a fost din nou nefuncţional
Sistemul electronic al cardului de sănătate (CEAS)a fost întrerupt din nou astăzi, din cauza unei defecţiuni. Timp de patru ore, medicii au fost nevoiţi să lucreze offline şi trebuie să mai piardă alte ore pentru a încărca în sistem serviciile pe care le-au acordat.
Problemele de comunicaţie la platforma informatică a sistemului de asigurări de sănătate (PIAS) au apărut în jurul orei 8.30, specialiştii IT lucrând la remedierea defecţiunii, a anunţat Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Potrivit CNAS, serviciile medicale pot fi oferite pacienţilor, până la remedierea defecţiunii, de către furnizori în modul „offline”, întrucât cititorul reţine amprenta de timp a cardului. În momentul în care cardul redevine funcţional, aceste servicii pot fi raportate online, termenul-limită fiind de 72 de ore de la repunerea în funcţiune a sistemului informatic. „Astăzi 03.11.2015 începând cu ora 08:30 platforma informatică PIAS este indisponibilă datorită (sic! – adică „mulţumită sau graţie”? . nota red.) unor probleme de comunicaţii. Furnizorii pot opera în aplicaţiile proprii serviciile prestate în modul «offline», iar în momentul remedierii problemelor apărute se poate reîncepe transmiterea online a datelor de raportare. CNAS va anunţa pe site-ul propriu şi pe toate mijloacele de comunicare momentul în care se vor remedia problemele”.
„Sper ca sistemul să fie remediat în cel mai scurt timp. Rog furnizorii de servicii medicale să respecte procedurile astfel încât această disfuncţionalitate să nu fie resimţită de pacienţi. Aceştia trebuie să primească serviciile medicale de care au nevoie, urmând ca medicii să le raporteze în termen de 72 de ore de la prestarea lor, pentru a fi validate”, a declarat dimineaţă preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea.
Potrivit normelor de utilizare, postate pe site-ul CNAS, după introducerea cardului în cititor, se tastează PIN-ul de către asigurat, iar sistemul este pregătit să păstreze amprenta de timp şi numărul de card folosit, fiind înregistrat serviciul prestat, în aplicaţie de furnizori. De la momentul repunerii în funcţiune a sistemul electronic al cardului naţional de sănătate (CEAS), serviciile efectuate şi operate în aplicaţie de furnizori trebuie încărcate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), în limita a 72 de ore.
Astfel, toate serviciile prestate şi operate în sistem marţi, de la ora 8.30 până ora 12.30, când CNAS a anunţat remedierea defecţiunii, se vor valida în PIAS pe baza amprentei de timp şi a numărului de card.
Motivaţii ciudate
În septembrie, sistemul informatic al cardului naţional de sănătate a căzut de două ori în trei zile. Vineri, 18 septembrie 2015, CNAS anunţa că „începând cu ora 6.55, la sistemul de card – CEAS a apărut o defecţiune. Echipa de suport lucrează la remedierea acestei defecţiuni”. Sistemul a fost picat mai bine de 5 ore.
Sistemul cardului naţional de sănătate a încetat din nou să funcţioneze luni, 21 septembrie, începând cu ora 16.30, după ce «la sistemul de card – CEAS s-a întrerupt alimentarea cu energie electrică în locaţia unde este amplasată Autoritatea de Certificare” (acea componentă care permite semnarea cu cardul), potrivit unui anunţ făcut de CNAS, care sublinia că „echipa de suport lucrează la remedierea acestei defecţiuni”. Motivaţia este una ciudată, în condiţiile în care astfel de sisteme IT ar trebui să aibă de regulă surse de alimentare neîntreruptibile (UPS-uri), care furnizează energie electrică în caz de urgenţă, atunci când sursă principala de curent electric nu funcţionează.
Sistemul de card – CEAS a fost implementat de asocierea HP România SRL şi Novensys Corporation SRL, având ca subcontractant pe SIVECO România. Autorităţile sanitare nu au spus niciodată exact la cât se ridică valoarea contractului pentru sistemul informatic unic integrat (SIUI), a cărui implementare a început de mai bine de 10 ani, dar sumele vehiculate, inclusiv pentru mentenanţă, se ridică la zeci de milioane de euro.
Dacă e vineri, nu merge cardul!
Pe paginile de Facebook ale grupurilor de medici se afirmă că nici vineri nu a funcţionat pentru un timp sistemul cardului, fapt devenit deja banal, mai ales la sfârşit de lună. Vicepreședinta Societății Naționale a Medicilor de Familie (SNMF), dr. Sandra Adalgiza Alexiu, a declarat în sepetembrie că situaţia este una caracteristică fiecărei zile de vineri, bănuind că la mijloc este vorba despre cu totul altceva: „Se întâmplă astfel de erori în fiecare zi de vineri, fie apar erori, fie se fac updatări ale serverelor şi este imposibil să nu ne gândim că este un lucru voit, deoarece în contract este prevăzut că serviciile medicale se pot valida după maximum 72 de ore. Ceea ce înseamnă că serviciile medicale acordate vinerea, când sistemul nu funcţionează, nu pot fi ridicate online, ceea ce duce la economii sau, dimpotrivă, ţinem pacienţii internaţi până luni – că sistemul dă eroare la toţi furnizorii de servicii medicale, nu doar la medicii de familie – şi mai mâncăm de la stat trei zile”. Aceasta a mai arătat că în ceea ce priveşte amprenta locală, din ceea ce ştie de la colegii specialişti IT din grupul de lucru, funcţionează offline, „dar majoritatea furnizorilor de servicii medicale lucrează online. Ne temem că nu ne vor fi decontate aceste servicii medicale acordate vinerea, când sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate nu funcţionează!”, a declarat dr. Sandra Adalgiza Alexiu. „Noi am protestat şi verbal, şi în scris, vorbim la pereţi, nu avem feed-back, noi argumentăm că nu merge sistemul, în schimb decidenţii spun că-s mici defecţiuni”, a mai spus vicepreședinta SNMF.
Serviciile medicale sunt acordate, începând din 1 septembrie, doar cu cardul de sănătate, către cei pentru care documentul a fost emis (CNAS spune că emis înseamnă că documentul a ajuns în posesia titularului). Sunt încă sute de mii de români asiguraţi care nu l-au primit. Dacă pacientul nu este asigurat sau are card emis, dar nu îl prezintă furnizorului, acesta va putea primi doar servicii medicale de urgenţă.
Copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiază de servicii medicale, acordate indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.