Expres

BRAŞOV. Măcar „Autostrada către şcoală” se construieşte

  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (6)_197298.JPG
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (9)_197301.JPG
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (10)_197302.JPG
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (11)_197303.JPG
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (15)_197307.JPG
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (20)_197312.jpg
  • conferinta proiect Autostrada catre scoala (21)_197313.jpg
 

Îmbunătățirea situației elevilor de etnie rromă din 15 localități din județul Brașov, prin facilitarea accesului acestora la activități de educație formală și non-formală, acțiuni și campanii de informare privind prevenirea violenței școlare care au ca scop dezvoltarea psihică, intelectuală, morală și fizică a beneficiarilor, formarea de mediatori școlari, dar și pregătirea suplimentară pentru elevii din clasele terminale sunt câteva dintre obiectivele proiectului „Autostrada către școală”, PEC 029, pe care Inspectoratul Şcolar al Judeţului Brașov îl derulează în parteneriat cu Fundaţia Transilvania Expres şi cu Inspectoratul Judeţean de Poliţie (IJP) Braşov.

Proiectul a ajuns la jumătatea sa, prilej cu care IŞJ Braşov a organizat în calitate de promotor de proiect, conferinţa de diseminare a rezultatelor intermediare. Scopul acţiunii a fost prezentarea rezultatelor obţinute până în acest moment împreună cu partenerii din cadrul proiectului, iar reuniunea s-a bucurat de prezenţa reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar al Judeţului Braşov, ai instituţiilor partenere, ai unităţilor de învăţământ preuniversitar, ai primăriilor localităţilor în care se implementează proiectului, precum şi ai presei.
Conferinţa a debutat prin cuvântul de bun venit adresat participanţilor de către inspectorul şcolar general, prof. Ariana Bucur, urmat de cuvântul de deschidere a evenimentului, prezentat de inspector şcolar general adjunct, prof. Vijoli Victor, coordonatorul proiectului. „Proiectul «Autostrada către Școală» a fost gândit ca răspuns la cifrele îngrijorătoare privind abandonul școlar, rezultatele slabe la examenele naționale și lipsa comunicării între școală și comunitate, mai ales în comunitățile rurale. Ne propunem să modificăm favorabil statisticile și în privința copiilor și tinerilor cu risc de părăsire timpurie a școlii: abordăm strategii adecvate pentru copiii și părinții acestora, astfel încât, oricât ar fi de dificil parcursul, să poată finaliza mai multe cicluri de școlarizare. Activitățile sunt realizate cu implicarea mediatorilor școlari, experților de implementare locală, a formatorilor în activități nonformale de la Fundația Transilvania Expres, precum și a experților din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov”, a spus prof. Victor Vijoli, inspector școlar general adjunct, coordonatorul proiectului.

Principalii indicatori au fost atinşi

Prof. Victor Vijoli a prezentat principalele realizări ale proiectului: înfiinţarea unui centru de resurse pentru mediatorii şcolari, cadrele didactice şi specialiştii din domeniul educaţiei şi incluziunii sociale din judeţul Braşov, care să funcţioneze pe o perioadă de minim 11 luni, care să sporească gradul de cunoaştere al beneficiarilor vizaţi, prin implicarea a 15 mediatori şcolari şi 30 de cadre didactice în activităţi de formare formală şi nonformală a acestora în domenii precum mediere şcolară, protecţia mediului, egalitatea de şanse, interculturalitate şi multiculturalitate; facilitarea dezvoltării psiho-morale, intelectuale şi fizice  pentru 750 de elevi de etnie rromă (cu vârste cuprinse între 6-15 ani, elevi în clasele I-VIII), din 15 localităţi din judeţul Braşov (Buneşti, Satu Nou, Crihalma, Harseni, Jibert, Lisa, Arini, Sâmbăta de Sus, Recea, Şinca Veche, Vama Buzăului, Voila, Cutuş, Ticuşu Vechi, Părău), prin implicarea lor în activităţi integrate de educaţie formală şi nonformală, activităţi precum pregătire suplimentară la disciplinele de examen, cunoaştere şi dezvoltare personală, concursuri, tabere, şcoli de toamnă, dezvoltare de cunoştinţe în domenii, precum competenţe socio-civice, prevenire şi combatere a violenţei în şcoli şi a violenţei domestice, egalitate de şanse, diversitate, toleranţă, drepturile copilului, drepturile omului, educaţie pentru sănătate, prevenirea abandonului şcolar, astfel încât, pe termen lung, să se sporească şansele de menţinere în şcoală, de reuşită şcolară şi de integrare socială a elevilor beneficiari.
„În urma bilanţului de la jumătatea perioadei de implementare a proiectului, putem afirma că principalii indicatorii au fost atinşi şi am reuşit, împreună cu partenerii noştri, să ne pliem pe graficul de implementare fără impedimente majore”, a declarat prof. Victor Vijoli, coordonatorul proiectului, în cadrul conferinţei de diseminare a rezultatelor intermediare.

Opt luni pline

Toate acestea au fost detaliate şi însoţite de imagini de la activităţi derulate, „maestra de ceremonii” fiind inspectoarea Diana Szasz, asistent manager de proiect, care a punctat prezentarea şi a animat-o dând cuvântul câtorva dintre cei implicaţi în proiect: profesori, directori de şcoală, experţi, mediatori şcolari, reprezentanţi ai partenerilor.
Centru de Resurse Educaționale, înființat și dotat, este deschis publicului două ore pe zi, cinci zile pe săptămână.
Pe parcursul zilei, spațiul este pus la dispoziția experților din cadrul proiectului, pentru formări: întâlniri, schimb de bune practici, dar nu numai. Aici au fost realizate formări nonformale și formale ale mediatorilor școlari (15 mediatori școlari  formați și angajați), modulele abordate fiind tradiții și cutume rrome, școlarizare/legislație școlară, istoricul învățământului pentru rromi, elemente de introducere în limba rromani, școala incluzivă, comunicare, istoria tragică a rromilor. Şi experții de implementare locală au beneficiat, în cadrul centrului, de formare nonformală pe teme de multiculturalitate şi interculturalitate. Tot în cadrul Centrului, lunar, au loc întâlniri de lucru/de status, cu partenerii din proiect.
O „Școală a Părinților” a fost organizată în fiecare localitate cuprinsă în proiect de către experții de implementare locală, fiind cuprinşi în total 525 de părinţi, dintre care 394 de mame.
Mediatorii şcolari sunt responsabili de 15 cercuri de promovare a tradițiilor rrome (dansuri şi meşteşuguri tradiţionale), câte unul de fiecare localitate din proiect, la care participă 240 de elevi.
Pe lângă Caravana de prevenire și combatere a violenței școlare, a abandonului școlar şi a acțiunilor nonviolenţă, a avut loc concursul pe tema „Combaterea violenței în școli”, concurs de desene, a atras 90 de elevi (48 de fete), 45 dintre ei fiind premiaţi. Desenele lor împodobesc acum holul sediului Inspectoratului de Poliţie Judeţean.
O provocare, după cum au mărturisit profesorii implicaţi, a fost organizarea de meditații la limba română și matematică pentru elevii de gimnaziu, care au început în vacanţa de vară. Şi totuşi, 227 de elevi, dintre care 134 de fete, au fost convinşi să meargă vara la şcoală, pentru a se pregăti suplimentar, fiind încântaţi să descopere aplicabilitatea practică a cunoştinţelor aprofundate.
Săptămâna viitoare, când este vacanţă intrasemestrială, 100 de copii din clasele primare ale şcolilor cuprinse în proiect vor beneficia de o tabără de excelenţă, ca recompensă a eforturilor pe care le-au depus, a implicării de care au dat dovadă. În ianuarie- februarie 2016, va veni rândul altor 100 de elevi din clasele gimanziale.
Proiectul „Autostrada către Școală”, PEC 029, este finanţat prin Programul RO10-CORAI – Granturile SEE 2009-2014 şi administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială, se desfăşoară în perioada 23 februarie 2015 – 30 aprilie 2016 şi are o valoarea totală de 1.877.270,80 lei.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button