Politic

Brașov. De la Primărie la Prefectură! „Criza energiei termice” a ajuns în faza de… interpretare a legislației

 

După ce au fost aprobate două hotărâri de Consiliu Local, una privind acoperirea pierderilor Tetkron, iar cealaltă prin care aleșii au votat acordul de furnizare a agentului termic, reprezentanții municipalității brașovene au anunțat că, pentru ca prevederile celor două acte normative să fie aplicate, așteaptă ca Prefectura să dea un „un aviz de legalitate”. Altfel spus, plata către Bepco a sumei prevăzute de hotărârea de Consiliu Local privind acoperirea pierderilor și semnarea acordului se vor face după ce actele normative în cauză se „vor întoarce” de la Prefectură.

În schimb, prefectul Brașovului, Mihai Mohaci susține că prevederile celor două acte hotărâri puteau fi deja aplicate: „Actul administrativ la nivelul unității administrativ-teritoriale, respectiv hotărârea de Consiliu Local, își produce efectul după momentul aprobării. Nu au nevoie de «viza de legalitate», pentru ca acele hotărâri să își producă efectele. Ei pot face plata sumelor prevăzute în actul normativ privind acoperirea pierderilor Tetkron și pot semna acordul de livrare a agentului termic în sistem centralizat, care a fost aprobat sâmbătă de Consiliul Local. Eu, când verific documentația transmisă de către Primărie, nu am un organ de specialitate pe probleme economice, ci mă raportez doar la aspecte de ordin juridic, privind actul administrativ. Mai precis verific dacă sunt îndeplinite condițiile de legalitate. Partea de tehnică, economică  nu le pot analiza. În paralel cu Prefectura, pot interveni și orice alte instituții abilitate ale statului, cum este, de exemplu, Curtea de Conturi, care poate face oricând o verificare de fond asupra actului administrativ, din punct de vedere economic”.

„Se merge pe prezumția de legalitate”

Practic, a explicat șeful Serviciului Verificarea Legalității Actelor, Aplicarea Legilor cu Caracter Reparatoriu și Contencios Administrativ, Arhivă din Prefectură, Grațiela Chițu, noțiunea de „«viză de legaliate» nu există, nu este prevăzută de nici un act normativ, nu este utilizată nicăieri, pentru că ea nu există în legile cadru.  Rolul prefectului, prin atribuția și prerogativa sa, este de verificare a legalității actului administrativ, nu de emitere a unei «vize de legalitate». Se merge pe prezumția de legalitate. Până nu ataci în instanța de contencios administrativ și până când nu se suspendă actul administrativ ca efect juridic, nu poți considera că el nu este legal”.

Aproximativ 60.000 de acte administrative pe an

Ea a precizat că în conformitate cu prevederile Legii nr. 340 din 2004, privind prefectul și Instituția Prefectului, una din perogativele cele mai importante ale Prefecturii este cea de verificare a legalității actului administrativ. „Anual, prefectul, prin aparatul de specialitate, verifică în jur de 55.000 – 60.000 de acte administrative – hotărâri de consiliu local și dispoziții ale primarului – emise de 58 de unități teritorial-administrative. Prefectul nu emite, nu dă o viză de legalitate, ci verifică legalitatea  actului administrativ”, a mai spus Chițu.  În măsura în care actul administrativ nu corespunde condițiilor de fond, formă și legalitate, a continuat ea, Prefectura are posibilitatea să dispună atacarea actului administrativ la instanța de contencios, singura în măsură să dispună anularea actului administrativ. „Termenul procedural pentru prefect – impus de Legea nr. 554 din 2004 privind contenciosul administrativ – este de șase luni de la momentul comunicării  actului. Prefectul nu mai este obligat prin legislație să se adreseze unității teritorial-administrative, să facă un demers prealabil. El se adresează direct instanței de contencios administrativ cu acțiunea lui în anulare”, a continuat Chițu.    

Hotărârile au fost transmise Prefecturii

De cealaltă parte, viceprimarul Brașovului Ciprian Bucur a declarat astăzi că cele două hotărâri de Consiliu Local au fost transmise Prefecturii și că așteaptă OK-ul din partea acestei instituții. „Eu știu că asta e procedura, că acesta este cursul firesc al lucrurilor, dar sunt sigur că serviciile de specialitate ale Primăriei își fac treaba în cee ce privește rezolvarea acestei probleme”, a mai spus reprezentantul Primăriei.

„Echipa Bepco, disponibilă 24 din 24 de ore”

Potrivit unui comunicat transmis de către Bepco, conform negocierilor pe care această societate le-a purtat cu reprezentanții municipalității și cei ai Tetkron, reluarea furnizării agentului termic se poate face numai după ce sunt îndeplinite în totalitate trei condiții, respectiv semnarea contractului de furnizare, a acordului de reluare a producției (ce include și termenele de eșalonare a sumelor restante de plată de aproximativ 19,2 milioane de lei) și plata de către Bepco a sumei de 400.000 de lei (îndeplinirea acestei ultime condiții fiind recunoscută de către producător). De asemenea, se mai arată în comunicat, „echipa Bepco este disponibilă în această perioadă 24 din 24 de ore în vederea reluării furnizării de apă caldă și căldură către brașovenii racordați la sistemul centralizat de încălzire”. 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button