Delicte

BRAŞOV. O nouă metodă de înşelăciune face ravagii printre amatorii de maşini second-hand

 

O metodă „revizuită” a celei „englezeşti” de escrocare a celor de bună-credinţă care vor să-şi achiziţioneze o maşină la mâna a doua, fiind atraşi de preţurile scăzute afişate pe diferite site-uri cu anunţuri, face victime în rândul braşovenilor. Aceştia au pierdut deja mii de euro.

Şeful Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor, Sorin Susanu (foto), ne-a prezentat azi modul de operare al escrocilor, după ce a primit numeroase sesizări din partea celor înşelaţi, dar şi după ce a purtat la rândul lui o negociere cu un presupus vânzător.

Ultimul păgubit este un braşovean în vârstă de 40 de ani, care a pierdut 1.100 de euro, fără să se aleagă nu maşina dorită. Acesta a povestit că a găsit pe un cunoscut site de anunţuri o autoutilitară Reno Kangoo care arăta impecabil în poze, la preţul de 1.200 de euro.

„Am contactat presupusul proprietar pe e-mail, deoarece nu a lăsat şi un număr de telefon. Am primit răspuns, cu o poveste în care am crezut-o. S-a prezentat ca fiind o persoană în vârstă, ce locuieşte în Ungaria, undeva la Balaton, unde nu prea are semnal. Aşa a motivat că nu ne putem auzi la telefon. Apoi, mi-a transmis că maşina se află în România, într-un garaj din Mureş şi că e dispusă să vină în ţară, să o pot vedea dacă sunt interesat, dar că are nevoie de o garanţie că nu va face drumul degeaba. Ca să nu devin suspicios, mi-a spus că ea va depune suma de 1.200 de euro pe numele ei printr-o companie de transfer bancar şi-mi va trimite dovada, rugându-mă şi pe mine să fac la fel, dar pe numele meu. Aşa am făcut, dar numai după ce am întrebat de două ori operatoarea de la companie dacă există vreo posibilitate ca altcineva să-mi ridice banii fără aprobarea mea. Când m-am dus la ghişeu să depun banii, în 29 iunie, am fost asigurat că nu se poate aşa ceva, fără prezentarea unui act de identitate al destinatarului, adică tot eu”.

Din păcate, s-a întâmplat!

Şi-a scos banii fără să ştie (?!)

Braşoveanul a urmat instrucţiunile presupusei vânzătoare, a depus banii pe numele său şi a trimis o copie după chitanţă celei care s-a prezentat „o femeie din Ungaria”. Pentru că în zilele următoare nu a mai răspuns la e-mail-uri, bărbatul s-a panicat şi s-a dus la bancă, să-şi scoată banii. A aflat cu stupoare că… şi-a ridicat deja banii.

„Nu ştiu cum a fost posibil, în condiţiile în care la o firmă de curierat nu poţi ridica nici măcar un amărât de plic fără să arăţi buletinul. Probabil s-a folosit cineva de un act de identitate fals, altfel nu-mi explic. De supărare, am fost să depun o plângere la Poliţie, dar de acolo am fost direcţionat către Procuratură, pe motiv că poliţiştii nu ştiu la categorie să încadreze fapta. Sunt dezamăgit de tot ce se întâmplă. Ştiu, am greşit foarte mult, că nu trebuia să trimit acea copie, dar nu aş fi făcut-o dacă nu aş fi primit asigurări de la fata de la ghişeu că nu îi voi pierde. Iar acum să aflu că mi-am scos singur banii fără să ştiu! Am doi copii mici şi nu am adunat uşor aceşti bani. Am vrut să-şi cumpăr maşina tocmai ca să pot munci mai bine pentru ei, de aceea am şi fost atras de preţ”, ne-a relatat telefonic bărbatul.

Abia atunci, după 6 iulie, a făcut „săpături” pe internet şi a aflat că acest tip de înşelătorie de practică de ani buni şi că, în alte ţări precum Anglia, oricine poate scoate bani trimişi prin companiile de transfer de bani doar pe baza codului de siguranţă primit la depunere. 

Altă ţară, aceeaşi escrocherie

Sorin Susanu ne-a prezentat şi „dialogul” purtat cu un alt vânzător testat de el, al cărui contact electronic l-a găsit pe acelaşi site de anunţuri. E vorba de un escroc ce s-a dat cetățean german, care ar lucra la Berlin, la metrou. La fel, avea de vânzare o mașină la mâna a doua care i-ar fi aparținut fratelui decedat, dar că nu vrea să-i dea numărul de telefon ca să nu negocieze preţul. Culmea, printr-o scriere impecabilă pentru un cetăţean străini, fără greşeli, Susanu a primit toată istoria, lacrimogenă de altfel, a acelei maşini şi motivele pentru care a fost scoasă la vânzare, doar pentru a câştiga încrederea potențialei victime. Bineînţeles, discuţiile în acest caz s-au încheiat când şefului CJPC Braşov i s-a cerut dovada că deţine suma pe care vânzătorul o cerea pe maşină.

Vor fi sesizate autorităţile judiciare

În baza celor peste 10 sesizări înregistrate la Protecţia Consumatorilor Braşov, Susanu a spus că va cere şi sprijinul altor autorităţi, pentru a pune capăt acestei situaţii.

„Vom face cercetările care se impun pentru a vedea modalitatea prin care se face acest lucru, respectiv ridicarea banilor de la ghișeele instituției de transfer bancar. Bănuim că se folosesc inclusiv acte de identitate falsificate. Vom vedea care sunt procedurile de ridicare a sumelor de bani din cadrul acesteia și dacă se respectă procedurile. Dacă vom constata nereguli, vom solicita plata banilor către consumatorii păgubiți, iar eventuale fapte de ordin penal, dacă a existat complicitate cu vreun funcţionar de la ghișeu la momentul ridicării banilor, vor fi sesizate instituțiile competente”, ne-a declarat Sorin Susanu.

El a precizat că, în cazul unor nereguli, insitituția de transfer a banilor poate fi amendată cu 100.000 de lei.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button