Educaţie

BAC 2015. Subiectele la biologie, răspunsurile şi notarea lor

 

Cei mai mulţi dintre absolvenţii de liceu care au susţinut astăzi ultima probă la alegere, dintre disciplinele cuprinse în aria curriculară a profilului şi specializării, din cadrul examenului de  Bacalaureat, au susţinut examen la Biologie – 68.005 dintre cei înscrişi.

Aveţi mai jos subiectul la biologie vegetală şi animală.

Citiţi şi:

BAC 2015. Subiectele la geografie, informatică, fizică şi chimie pe myTEX.ro

BAC 2015. Subiectul integral la anatomie şi cum se punctează

BAC 2015. Ultima probă a fost cea mai „stufoasă” – 18 subiecte diferite

 

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă la biologie vegetală şi animală Varianta 9

Filiera teoretică – profilul real;
Filiera tehnologică – profilurile: tehnic, resurse naturale şi protecţia mediului;
Filiera vocaţională – profilul militar.
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
Fosele nazale, ………… şi ………… sunt căi respiratorii.
B 6 puncte
Daţi două exemple de faze ale diviziunii celulare mitotice; scrieţi în dreptul fiecărei faze câte o caracteristică.
C 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Sporozoarele fac parte din regnul:
a) Animale
b) Fungi
c) Plante
d) Protiste
2. Litiaza urinară este boală a sistemului:
a) circulator
b) digestiv
c) excretor
d) locomotor
3. Fermentaţia alcoolică este:
a) folosită la prepararea oţetului
b) produsă de ciuperci unicelulare
c) un tip de respiraţie aerobă
d) specifică angiospermelor
4. Una dintre glandele anexe ale sistemului digestiv al mamiferelor este:
a) esofagul
b) faringele
c) ficatul
d) stomacul
5. Ovulul:
a) conţine numeroşi foliculi
b) este celulă diploidă
c) participă la procesul de fecundaţie
d) reprezintă gonada feminină
D 10 puncte
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A.
Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Folosiţi, în acest scop, informaţia ştiinţifică adecvată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. Cefalopodele sunt cordate.
2. La plante, prin fotosinteză se eliberează energie luminoasă.
3. Coroida din structura ochiului mamiferelor conţine vase de sânge.
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
Componentele sistemului circulator al mamiferelor sunt inima şi vasele de sânge,
reprezentate de artere, vene şi capilare.
a) Precizaţi două măsuri de prevenire a bolilor sistemului circulator la om.
b) Comparaţi artera aortă cu vena cavă superioară, precizând două deosebiri dintre aceste vase de sânge.
c) Calculaţi masa apei din plasma sângelui unui sportiv de performanţă, ştiind următoarele:
– sângele reprezintă 7% din masa corpului;
– plasma sangvină reprezintă 55% din masa sângelui;
– apa reprezintă 90% din masa plasmei sangvine;
– masa corpului sportivului este de 76 Kg.
Scrieţi toate etapele parcurse pentru rezolvarea cerinţei.
d) Completaţi problema de la punctul c) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
B 12 puncte
Se încrucişează două soiuri de păr care se deosebesc prin forma şi culoarea fructelor. Fructele ovoide (O) şi de culoare galben-verzuie (G) sunt caractere dominante, iar fructele piriforme (o) şi de culoare cărămizie (g) sunt caractere recesive. Un soi de păr are fructe ovoide şi de culoare galben-verzuie, fiind homozigot pentru ambele caractere, iar celălalt soi de păr are fructe piriforme şi de culoare cărămizie. În prima generaţie, F1, se obţin organisme hibride. Prin încrucişarea între ei a indivizilor din F1, se obţin, în F2 , 16 combinaţii de factori ereditari.
Stabiliţi următoarele:
a) genotipurile celor două soiuri de păr;
b) trei exemple de tipuri de gameţi produşi de indivizii din F1;
c) numărul combinaţiilor din F2, heterozigote pentru culoarea fructelor; genotipul indivizilor din F2 cu fructe piriforme şi de culoare galben-verzuie.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
Scrieţi toate etapele rezolvării problemei.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Măduva spinării şi encefalul sunt componentele sistemului nervos central al mamiferelor.
a) Precizaţi cele două tipuri de substanţă care formează măduva spinării, precum şi localizarea acestora.
b) Explicaţi afirmaţia următoare: „Consumul de alcool reprezintă un factor de risc pentru starea de sănătate a organismului”.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
– Epilepsia.
– Cerebelul.
2. 16 puncte
Celula reprezintă unitatea structurală, funcţională şi genetică a organismelor vii. Cea mai mare parte a informaţiei genetice a celulei este depozitată în nucleu. Ereditatea poate fi influenţată de mediu.
a) Daţi trei exemple de factori mutageni.
b) Scrieţi un argument în favoarea afirmaţiei: „Informaţia genetică a celulei este depozitată, în mare parte, în nucleu”.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Boli ereditare”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
– enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
– construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
· Se punctează oricare alte modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nuse acordă fracţiuni de punct.
· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare noţiune corectă. 2 x 2p. = 4 puncte
B 6 puncte
– două exemple de faze ale diviziunii celulare mitotice; 2 x 1p. = 2 puncte
– câte o caracteristică pentru fiecare fază a diviziunii celulare mitotice. 2 x 2p. = 4 puncte
C 10 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1d; 2c; 3b; 4c; 5c. 5 x 2p. = 10 puncte
D 10 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1F; 2F; 3A. 3 x 2p.= 6 puncte
Se acordă câte 2p. pentru modificarea corectă a fiecărei afirmaţii false. 2 x 2p.= 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
a) precizarea a două măsuri de prevenire a bolilor sistemului circulator la om; 2 x 2p. = 4 puncte
b) precizarea a două deosebiri dintre artera aortă şi vena cavă superioară; 2 x 2p. = 4 puncte
c) – calcularea masei sângelui sportivului; 2 puncte
76 x 7 : 100 = 5,32 kg;
– calcularea masei plasmei sangvine; 2 puncte
5,32 x 55 : 100 = 2,926 kg;
– calcularea masei apei din plasma sangvină; 2 puncte
2,926 x 90 : 100 = 2,6334 kg;
d) – formularea cerinţei; 2 puncte
– rezolvarea cerinţei. 2 puncte
Notă
Se punctează oricare altă modalitate de rezolvare a problemei.
Pentru raţionamentul corect, neînsoţit de calcule, se acordă jumătate din punctajul repartizat rezolvării problemei.
B 12 puncte
a) genotipurile celor două soiuri de păr: OOGG; oogg; 2 x 1p. = 2 puncte
b) trei exemple de tipuri de gameţi produşi de indivizii din F1; 3 x 1p. = 3 puncte
c) numărul combinaţiilor din F2, heterozigote pentru culoarea fructelor: 8 (8/16); 1 punct
– genotipul indivizilor din F2 cu fructe piriforme şi de culoare galben-verzuie (ooGG; ooGg); 2 x 1p. = 2 puncte
d) – formularea cerinţei; 2 puncte
– rezolvarea cerinţei. 2 puncte

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
a) precizarea celor două tipuri de substanţă care formează măduva spinării; 2 x 1p. = 2 puncte
– localizarea celor două tipuri de substanţă care formează măduva spinării; 2 x 1p. = 2 puncte
b) explicarea corectă; 2 puncte
c) construirea a patru enunţuri afirmative, utilizând limbajul ştiinţific adecvat, folosind informaţii referitoare la conţinuturile indicate. 4 x 2p. = 8 puncte
2. 16 puncte
a) trei exemple de factori mutageni; 3 x 1p. = 3 puncte
b) scrierea unui argument; 3 puncte
c) alcătuirea minieseului, folosindu-se informaţia ştiinţifică adecvată, respectându-se cerinţele:
– pentru fiecare noţiune enumerată, specifică temei, se acordă câte 1p.; 6 x 1p.= 6 puncte
– pentru coerenţa textului, de maximum trei-patru fraze, în alcătuirea căruia fiecare noţiune este folosită corect, în corelaţie cu celelalte noţiuni, se acordă 4 p. 4 puncte


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button