Expres

Undă verde pentru SF-ul trenului metropolitan de la Brașov

Undă verde pentru SF-ul trenului metropolitan de la Brașov

După mai mulți ani în care proiectul trenului metropolitan a întâmpinat dificultăți, astăzi a fost semnat contractul de achiziție publică „Servicii de întocmire documentației tehnico-economice – faza Studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investiții Tren Metropolitan Brașov“, un pas esențial pentru realizarea acestui proiect. Tot astăzi, primarul municipiului și președintele Consiliului Județean au semnat „Acordul de parteneriat încheiat pentru pregătirea și implementarea proiectului «Tren Metropolitan Brașov»“.
La eveniment au mai fost prezenți directorul executiv al Asociației de Transport Brașov, George Mihai Cornea, Ionuț Mitroi, directorul general TTL Planning, și Ioan Pintea, directorul Regionalei CFR Brașov.
Trenul metropolitan le oferă locuitorilor din zona Brașovului, dar și celor din oraș, posibilitatea de a ajunge rapid și eficient în cartierele situate de-a lungul liniilor feroviare, la aeroport sau în zonele cu parcuri industriale, facilitând astfel accesul angajaților către locurile de muncă. Pentru realizarea acestui sistem, municipalitatea va accesa o finanțare disponibilă de 230 de milioane de euro în actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene, iar studiul de fezabilitate este un document absolut necesar pentru a accesa aceste fonduri.
„Este un proiect important care se referă la mobilitate și accesibilitate în zona metropolitană, de la Sfântu Gheorghe până la Zărnești, tranzitând toate localitățile care sunt pe această axă. Este un proiect care a fost întârziat, din păcate, dar sperăm să recuperăm timpul pierdut și să ne încadrăm în pașii procedurali care sunt de făcut. Există șanse reale foarte mari ca acest proiect să fie finalizat pentru că ne-am corelat foarte bine toți pașii. Ceea ce vedeți astăzi aici are în spate multe etape, multe proceduri și multe analize care au fost făcute cu consultanții de la JASPERS (inițiativă de asistență tehnică a Uniunii Europene, destinată să ajute țările din Europa Centrală și de Est să pregătească proiecte de infrastructură finanțate din fonduri europene, n.n.), părți care practic sunt foarte importanți pentru că ne-au sprijinit și ne-au direcționat în așa fel încât să nu pierdem timpul și să nu ne referim la detalii care practic nu coincid și nu sunt în regulă. Deci am ținut cont de toate aceste sugestii. Ne corelăm din acest punct de vedere cu ei și cred că șansele sunt foarte bune”, a declarat primarul municipiului Brașov, George Scripcaru.
Acest proiect va aduce beneficii considerabile pentru comunitate sub aspectul mobilității în primul rând, pentru că va facilita deplasarea rapidă și sigură între localitățile din zona metropolitană, va reduce traficul rutier și va contribui astfel la dezvoltarea durabilă a regiunii.
Știm cu toții că județul Brașov este un județ în care zona de urbanizare este de peste 70%, având și județul Covasna și municipiul Sfântu Gheorghe. În felul acesta vom avea o arie mult mai mare de captare. Sperăm să fie o variantă alternativă pentru tot ce înseamnă mobilitatea din zona metropolitană. În felul acesta i-am văzut extrem de încântați pe vecinii noștri din județul Covasna pentru faptul că vor avea o accesibilitate mult mai bună la aeroportul de la Brașov”, a declarat președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea.

Prin acest proiect se propune introducerea unui transport feroviar în zona metropolitană și cea din vecinătatea acestei zone, pe trei trasee feroviare, inclusiv o linie către Aeroportul Internațional Brașov. cu următoarele stații (Puncte de oprire – PO):

  1. TM1 Halta Stupini – PO N. Labiș (propus) – PO Tractorul (propus, Nod intermodal conectat la mai multe linii de tren metropolitan) – Gara Brașov;
  2. TM2 Codlea – PO Parc Industrial Ghimbav (propus) – PO Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav (propus) – Ghimbav – PO VGP – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – PO Triaj (propus) – Hărman (posibil PO nou) – PO Parc Industrial Prejmer (propus) – Ilieni – Prejmer – Chichiș – Ozun – Gara Sfântu Gheorghe;
  3. TM3 Gara Zărnești – General Traian Moșoiu – Halta Tohanu Vechi – Halta Romacril (Râșnov hc) – Gara Râșnov – Gara Cristian – PO Cristian Centru (propus) – PO Ina Schaeffler (propus) – PO Brașovia (propus) – Gara Bartolomeu – PO Tractorul (propus) – Gara Brașov – PO Zizin (propus) – PO Micșunica (propus) – Gara Dârste.
    Municipalitatea și partenerii săi doresc amenajarea de stații în interiorul orașului, modernizarea stațiilor din zona metropolitană și achiziția de garnituri de tren.

Mult mai importante decât investițiile în linii cred că sunt aceste investiții în materialul rulant care va deservi cetățeni din municipiul Brașov și din zona metropolitană Brașov. Suntem în etapa studiului de fezabilitate, o etapă mult întârziată, dar pe care o parcurgem acum. Avem speranța că studiul de fezabilitate îl vom avea în următoarele 6 luni, pentru a putea depune pentru finanțarea mare, de aproximativ 200 de milioane de euro. Vom vedea exact suma care va reieși în urma studiului. Finanțarea maximă pe care o putem obține este de 230 de milioane de euro. Avem o echipă dedicată la nivelul asociației pentru a implementa acest proiect. Ne bucurăm că am parcurs faza de achiziții fără contestații. Axa de tren metropolitan este utilizată, desigur, la capitolul finanțare, în momentul acesta sub 50% din informațiile pe care le avem, ceea ce înseamnă că mai sunt câteva sute de milioane de euro disponibile“, a declarat directorul executiv AMDDTP Braşov, George Cornea.
Contractul a fost câștigat în urma unei achiziții publice, pentru valoarea de 6.213.750 lei plus TVA, de Asocierea TTL Planning (lider), Metrans Engineering, Bomap Engineering. Durata contractului este de 12 luni.
Șansele de realizare a proiectului sunt extraordinar de mari, având în vedere că există sprijinul Comisiei Europene și Fondurilor și granturilor alocate dar și programul Transporturi, care prevede o axă de finanțare specifică pentru trenurile metropolitane. Are șanse foarte mari. Gradul de alocare al fondurilor este încă neutilizat, așa că există șanse foarte mari ca marile asociații metropolitane și marile orașe și municipii din România să poată depună și să obțină aceste fonduri. Sunt doar câteva mari orașe care au deja cererea de finanțare pregătită. Municipiul Brașov împreună cu zona metropolitană va fi, cred, cel de-al treilea mare oraș din România care va depune cererea de finanțare. Acest tip de proiect este un concept nou în România. Există toate premisele ca acest proiect să devină realitate în 3 – 4 ani”, a concluzionat Ionuț Mitroi, directorul general TTL Planning.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

Back to top button