Brașoveni „bombardați” cu sms-uri înșelătoare / „UPS: Coletul dvs…”
Brașoveni „bombardați” cu sms-uri înșelătoare…
Cititori mytex.ro ne-au semnalat că au primit sms-uri înșelătoare, în weekend, de la numărul 1898. „UPS: Coletul dvs…” – este începutul mesajului, prin care oamenii au fost anunțați că au un colet suspendat din cauza faptului că nu au plătit o taxă de „1,17 RON” și că trebuie să acceseze un anumit link. Brașovenii în cauză nici nu trimiseseră și nici nu aveau de primit vreun colet, așa că și-au dat repede seama că este vorba despre o înșelăciune. Problema este la cei care se lasă păcăliți și accesează link-ul.
Infractorii virtuali încearcă prin diverse metode să obțină accesul la conturile bancare ale oamenilor, iar mesajele de acest tip reprezintă una dintre ele. Tentativele de păcălire a abonaților prin SMS false intră în categoria „phishing-ului”, o metodă de fraudă online în care atacatorii încearcă să obțină informații sensibile, cum ar fi datele personale, parolele sau informațiile bancare ale unor potențiale victime, prin intermediul unor mesaje înșelătoare.
„Livrarea coletului dumneavoastră a fost amânată. Faceți clic aici pentru a actualiza informațiile de livrare.”
„Avem nevoie de confirmarea dumneavoastră pentru a livra coletul. Accesați linkul următor pentru detalii suplimentare.”
„Un colet a fost reținut la vamă. Pentru a-l elibera, vă rugăm să achitați taxa accesând linkul de mai jos.”
„Coletul dumneavoastră nu a putut fi livrat. Faceți clic aici pentru a reprograma livrarea.” – sunt câteva dintre textele folosite.
Cum vă puteți proteja datele personale
- Evitați să faceți clic pe linkuri din e-mailuri sau mesaje SMS nesolicitate. În schimb, accesați site-ul oficial al companiei de curierat prin intermediul unui motor de căutare sau contactați direct compania folosind datele de contact oficiale, nu cele furnizate în mesaj.
- Folosiți numărul de urmărire a coletului, furnizat de vânzător sau de site-ul oficial al companiei de curierat, pentru a verifica statusul coletului dumneavoastră.
- Fiți vigilenți la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN).
- Activați și implementați o formă de autentificare în mai mulți pași (Autentificarea Multi-factor – MFA) pentru a adăuga un nivel suplimentar de securitate la conturile online.
- Asigurați-vă că software-ul antivirus și sistemele de operare sunt actualizate pentru a proteja împotriva amenințărilor cunoscute.
- Educați-vă pe dumneavoastră și pe apropiații dumneavoastră despre riscurile phishing-ului și cum să recunoașteți semnele de avertizare. Conștientizarea și educarea continuă sunt esențiale pentru protejarea împotriva atacurilor de phishing.
- Raportați orice e-mailuri sau mesaje SMS suspecte fie companiei de curierat implicate, fie poliției. Majoritatea companiilor de curierat au pagini dedicate pentru raportarea phishing-ului.
Dacă ați fost victimă:
- Contactați imediat banca dumneavoastră, în cazul în care ați furnizat date de card sau date de autentificare la contul dvs.
- Schimbați parolele pentru acele conturile online ale căror date le-ați furnizat după accesarea unor astfel de link-uri înșelătoare și activați autentificarea în doi pași (2FA).
- Raportați incidentul autorităților (telefon 1911)
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.