Expres

VIDEO. Cel mai frumos drum din lume împlinește jumătate de secol / A costat sute de vieți și greu se întreține

Cel mai frumos drum din lume împlinește jumătate de secol / A costat sute de vieți și greu se întreține

Astăzi, 20 septembrie 2024, se împlinesc 50 de ani de la inaugurarea spectaculosului drum Transfăgărășan. Drumul Național 7C (DN7C), supranumit Transfăgărășan, leagă Muntenia cu Transilvania, străbătând Munții Făgăraș, cei mai înalți din România, care fac parte din Carpații Meridionali.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Brașov a transmis un mesaj printr-un scurt clip video, la 50 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului: „Astăzi se împlinesc 50 de ani de la deschiderea Transfăgărășanului. Cinste celor care au participat la construirea lui și îl întrețin până astăzi”, au transmis reprezentanții DRDP Brașov.

Totodată, o ceremonie militară a avut loc pe Transfăgărășan, în onoarea celor care l-au construit, fiind sute de vieți jertfite și pentru edificarea lui.

Transfăgărășanul se situează pe locul al doilea ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina (DN67C) din Munții Parâng, care urcă până la 2145 m. Șoseaua trece peste 830 de podețe și 27 de viaducte, pentru construcția sa fiind necesară dislocarea mai multor milioane de tone de rocă; pentru aceasta s-au folosit 6.520 tone de dinamită, din care 20 de tone numai la tunelul Capra-Bâlea, precum și multe alte materiale de construcții.

Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970 – 1974, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Deși la momentul respectiv România avea deja mai multe treceri ale Carpaților Meridionali moștenite dinainte de perioada comunistă (Șoseaua Alpină Novaci-Săliște ori vechea Șosea Câmpina-Predeal) sau făcute în primii ani ai regimului (drumul Bumbești Jiu-Petroșani), invazia Cehoslovaciei din 1968 de către trupele sovietice și ușurința cu care puteau fi blocate sau atacate trecerile existente între Transilvania și Muntenia (care, cu o singură excepție, urmau cursul unor râuri) determină inițierea de urgență a proiectului „Transfăgărășanului” – un drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului.

VIDEO. Cel mai frumos drum din lume împlinește jumătate de secol / A costat sute de vieți și greu se întreține

În mesajul comun al directorului general al CNAIR SA, Cristian Pistol, și al directorului regional al DRDP Brașov, Tudor Duțu, se aduce un omagiu celor care au construit Transfăgărășanul, dar se vorbește și despre cât de greu este de întreținut un asemenea drum: „Există o vorbă: e greu să construiești un drum dar este și mai greu să îl întreții”.

În calitatea noastră de administratori ai acestui drum spectaculos, nu trece zi fără să ne gândim la cei care, prin dăruire, pricepere și chiar sacrificiu, au construit această realizare deosebită a poporului român. Sutele de militari, ingineri, proiectanți, deservenți de utilaje și muncitori care au contribuit la construcția Transfăgărășanului vor rămâne definitiv înscriși în istoria României în general și vor avea parte de admirația noastă a profesioniștilor din domeniul infrastructurii, în mod special.

Tocmai aceste sentimente sunt cele care ne motivează în munca noastră zilnică pentru întreținerea acestui drum. Există o vorbă: e greu să construiești un drum dar este și mai greu să îl întreții. Turiștii care admiră aceste peisaje nici nu realizează de câte provocări trebuie să trecem noi, administratorii, pentru a le oferi zi de zi condiții sigure și confortabile de trafic: de la deszăpezirea din primăvară, până la înlăturarea efectelor nefaste ale condițiilor meteo extreme, specifice pentru zona alpină. Cu toate acestea, încercăm în fiecare zi să îmbunătățim prin munca noastră tot ce ne-au lăsat cei care au ctitorit această minunăție a ingineriei”.

Totuși, în planurile CNAIR se află și extinderea perioadei în care drumul este practicabil, ba chiar eliminarea restricționării circulației aproape jumătate de an.

Însă nu ajunge să privim doar spre trecut! „Cel mai frumos drum din lume”, așa cum a fost denumit Transfăgărășanul, merită să aibă și un viitor. CNAIR SA are în acest moment în derulare un contract pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, care va fi baza unui program investițional amplu pentru modernizarea din temelii a Transfăgărășanului. Astfel, sperăm să-l putem menține deschis pe o perioadă cât mai îndelungată din an, poate chiar să eliminăm cu totul necesitatea restricționării circulației pentru perioade extinse.

Considerăm că în acest mod putem să asigurăm acestui drum un loc binemeritat în secolul XXI iar cei care-l vor parcurge se vor putea bucura de frumusețea Transfăgărășanului multe decenii de acum înainte.”


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button