RIDICOL. Pentru că au introdus clauze abuzive în contractele de credit, Câteva bănci au fost amendate cu câte 200 de lei
Multă lume este supărată pe practicile băncilor în ceea ce privește creditarea, dar puțini sunt aceia care nu au apelat cel puțin o dată în viață la serviciile acestora. Astfel că au apărut de-a lungul timpului nemulțumiri, de unii suportate tacit, de alții exprimate, vocal și în scris, către Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Brașov. După o analiză atentă a reclamațiilor privind abuzurile cuprinse în contractele încheiate, s-a ajuns la concluzia că multe dintre acestea sunt întemeiate, motiv pentru care s-a ajuns cu ele în instanță.
Potrivit directorului CJPC Brașov, Ionel Spătaru, din februarie 2009 până în prezent, magistrații brașoveni au judecat, din cele instrumentate de Comisariat, aproape 60 de cauze privind clauzele abuzive cuprinse în contractele încheiate de cetățeni cu sucursalele bancare din teritoriu. În aproximativ 90% din procese, judecătorii au dat câștig de cauză reclamanților, patru dintre aceste soluții rămânând definitive, conform hotărârilor Tribunalului Brașov: „Instanța a constatat existența acestor clauze abuzive în contractele de credit, a obligat băncile respective să le elimine și s-au aplicat sancțiuni contravenționale”. Adică sume cuprinse între 200 și 1.000 de lei.
Băncile își rezervă drepturi…
Din selecția făcută de CJPC Brașov, enumerăm câteva: „Banca poate modifica unilateral rata dobânzii curente, în funcție de evoluția pieții financiare, urmând să aducă la cunoștința consumatorului noua rată a dobânzii”. Însă, banca nu oferă o formulă de variație. Teoretic, poate adopta orice valoare a ratei dobânzii. „Operatorului economic i se oferă dreptul de a aplica penalitate la penalitate”, astfel că orice consumator poate fi penalizat cu 1% peste dobânda creditului pentru sold și, suplimentar, cu 2% peste dobânda creditului pentru fiecare zi de întârziere pentru ratele restante. De asemenea, prin contractele semnate de cele mai multe ori „orbește” de oamenii disperați să obțină credite, băncile își rezervă dreptul de a solicita consumatorului să aducă garanții suplimentare și alte bunuri, în cazul în care, din orice motiv, valoarea celor deja gajate sau ipotecate se consideră că nu mai acoperă integral valoarea creditului deja acordat. Mai mult, dacă administrația băncii opinează că împrumutatul nu ar mai avea suficiente resurse financiare, în cazul unor situații neprevăzute, pentru a-și îndeplini pe mai departe obligațiile, conform contractului, se poate declara creditul scadent anticipat, exegibil și, ca urmare, solicita rambursarea anticipată. Totodată, unele articole din contract dau dreptul băncii să modifice unilateral, fără acordul consumatorului, costurile privind taxe și comisioane pe parcursul derulării creditului, împrumutatul fiind obligat să le accepte.
… în contradicție cu legislația
Aceste notificări ale băncilor sunt în contradicție cu Legea nr. 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori. Menționăm unul dintre articolele din actul legislativ, potrivit căruia sunt considerate abuzuri contractuale specificațiile care „dau dreptul comerciantului să modifice unilateral, fără acordul consumatorului, clauzele privind caracteristicile produselor și serviciilor ce urmează să fie furnizate sau termenul de livrare a unui produs, ca și termenul de executare a unui serviciu” sau cele care „obligă consumatorul să se supună unor condiții contractuale despre care nu a avut posibilitatea reală să ia cunoștință la data semnării contractului”. Controlul respectării dispozițiilor legii în cauză se face de reprezentanții împuterniciți ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), precum și de specialiști autorizați ai altor organe ale administrației publice, potrivit competențelor.
Ca urmare a celor precizate, directorul CJPC sfătuiește brașovenii să studieze cu mare atenție contractul de credit înainte de a-l semna. „Dacă au deja încheiate contracte și regăsesc în conținutul acestora clauze abuzive, pot solicita sprijinul comisarilor pentru Protecția Consumatorului”, a adăugat Spătaru.
Precizăm că în următoarea perioadă, potrivit noilor norme legislative, toți operatorii bancari, cu servicii de creditare, au obligația de a reduce la patru numărul comisioanelor. Dintre acestea amintim cel de rambursare anticipată, de maxim
1% pentru creditele pe o perioadă mai mare de un an și 0.5% pentru cele de până în 12 luni.
(C.V.)
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.