112

DE AZI. Ce se întâmplă cu concediul de odihnă neefectuat?

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:”Times New Roman”,”serif”;}

După ce președintele Klaus Iohannis a semnat decretul privind
promulgarea Legii pentru modificarea și completarea Codului muncii, de astăzi au
intrat în vigoare noile reglementări.

Principalele schimbări din Codul muncii (Legea 53/2003 pe
care o găsiţi AICI) aduse de Legea 12/2015 – al cărei text integral îl găsiţi mai jos – se
referă la concedii (articolele 144-158 din Codul muncii), în primul rând, concediul
de odihnă anual, a cărui durată nu va mai fi diminuată de concediul medical,
indiferent de specificul acestuia, nici de  perioada în care stați acasă pentru că vi s-a îmbolnăvit copilul.

Până sâmbătă, potrivit Codului muncii, concediul de odihnă
se acorda „proporțional cu activitatea prestată într-un an calendaristic”. Noua
lege menționează că, la stabilirea duratei concediului de odihnă, perioadele de
incapacitate temporară de muncă, cele aferente concediului de maternitate,
concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea copilului bolnav
vor fi considerate perioade de activitate prestată. Mai exact, inițiatorii au
propus și au obţinut ca durata concediului medical să nu afecteze durata
concediului de odihnă.

Dacă incapacitatea temporară de muncă, concediul de
maternitate, concediul de risc maternal sau concediul pentru îngrijirea
copilului bolnav vor interveni în timpul concediului de odihnă, acesta se va
întrerupe și salariatul își va lua zilele neefectuate după ieșirea din
concediul medical, de maternitate de risc maternal sau pentru îngrijirea
copilului. Dacă acest lucru nu va fi posibil, zilele neefectuate din concediul
de odihnă vor fi reprogramate. Totodată, în Codul muncii a fost introdusă și
precizarea conform căreia salariatul va avea dreptul la concediu de odihnă chiar
și în situația în care concediul medical se întinde pe durata unui întreg an
calendaristic. În această situație, angajatorul va fi obligat să acorde
concediul de odihnă într-o perioadă de 18 luni, începând cu anul următor celui
în care salariatul s-a aflat în concediu medical.

De asemenea, pentru
s
alariații care, din motive justificate, nu-și vor putea lua integral
sau parțial concediul de odihnă la care aveau dreptul într-un an, angajatorii
vor fi obligați să acorde concediul de odihnă neefectuat într-o perioadă de 18
luni, începînd cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de
odihnă anual. Au rămas în vigoare prevederile potrivit cărora concediul de
odihnă este de cel puțin 20 de zile lucrătoare/an, iar compensarea în bani e
permisă doar la încetarea contractului individual de muncă.

Absenţele nemotivate
diminuează vechimea

Potrivit prevederilor adoptate, absențele nemotivate de la
muncă și concediile fără plată vor fi scăzute din vechimea în muncă. Excepție
vor face concediile fără plată pentru formare profesională. Până acum, doar
zilele fără plată ieșeau din calculul stagiului de cotizare pentru pensionare
și din calculul sporurilor care sunt direct proporţionale cu vechimea în muncă.

Au mai intervenit modificări și în cazul sumelor cuvenite pentru
salariaţii contractaţi prin agent de muncă temporară
. Astfel, art. 92 a fost completat cu două alineate,
care reglementează cuantumul minim al retribuţiei pe care o poate încasa
un
salariat temporar aflat în misiune pentru utilizator.

Pensionabilii nu pot fi concediaţi

De asemenea, au
fost completate prevederile articolului 56, privind încetarea contractului de
muncă în cazul salariaţilor care se pensionează, pentru a contracara abuzurile
frecvente ale angajatorilor în cazul celor care își depuneau cererea de
pensionare, pe care îi concediau înainte ca aceștia să primească decizia de la
Casa de Pensii și indemnizaţia, lăsându-i câteva luni fără mijloace de
subzistenţă. 

 

Legea 12/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr.
53/2003 – Codul muncii. 

Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 52 din 22
ianuarie 2015

 

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

 Art. I

Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificările și
completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

1. La articolul 16, după alineatul (4) se introduc două noi
alineate, alineatele (5) și (6), cu următorul cuprins:

„(5) Absențele nemotivate și concediile fără plata se
scad din vechimea în muncă.

(6) Fac excepție de la prevederile alin. (5) concediile
pentru formare profesională fără plata, acordate în condițiile art. 155 și
156.”

 

2. La articolul 56 alineatul (1), litera c) se modifică și
va avea următorul cuprins:

„c) la dată îndeplinirii cumulative a condițiilor de
vârstă standard și a stagiului minim de cotizare pentru pensionare; la dată
comunicării deciziei de pensie în cazul pensiei de invaliditate de gradul III,
pensiei anticipate parțiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de
vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare; la dată comunicării
deciziei medicale asupra capacității de muncă în cazul invalidității de gradul
I sau ÎI;”

3. La articolul 92, după alineatul (2) se introduc două noi
alineate, alineatele (3) și (4), cu următorul cuprins:

 „(3) Salariul primit de salariatul temporar pentru
fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care îl primește salariatul
utilizatorului, care prestează aceeași muncă sau una similară cu cea a
salariatului temporar.

(4) În măsură în care utilizatorul nu are angajat un astfel
de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luându-se în
considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de muncă și care
prestează aceeași muncă sau una similară, astfel cum este stabilit prin
contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul utilizatorului.”

4. La articolul 145, alineatul (2) se modifică și va avea
următorul cuprins:

„(2) Durata efectivă a concediului de odihnă anual se
stabilește în contractul individual de muncă, cu respectarea legii și a
contractelor colective de muncă aplicabile.”      

5. La articolul 145, după alineatul (3) se introduc trei noi
alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul cuprins: 

„(4) La stabilirea duratei concediului de odihnă anual,
perioadele de incapacitate temporară de muncă și cele aferente concediului de
maternitate, concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea
copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată.

(5) În situația în care incapacitatea temporară de muncă sau
concediul de maternitate, concediul de risc maternal ori concediul pentru
îngrijirea copilului bolnav a survenit în timpul efectuării concediului de
odihnă anual, acesta se întrerupe urmând că salariatul să efectueze restul
zilelor de concediu după ce a încetat situația de incapacitate temporară de
muncă, de maternitate, de risc maternal ori cea de îngrijire a copilului
bolnav, iar când nu este posibil urmează că zilele neefectuate să fie
reprogramate.

(6) Salariatul are dreptul la concediu de odihnă anual și în
situația în care incapacitatea temporară de muncă se menține, în condițiile
legii, pe întreagă perioada a unui an calendaristic, angajatorul fiind obligat
să acorde concediul de odihnă anual într-o perioada de 18 luni începând cu anul
următor celui în care acesta s-a aflat în concediu medical.”

6. Articolul 146 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 146

(1) Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an.

(2) În cazul în care salariatul, din motive justificate, nu
poate efectua, integral sau parțial, concediul de odihnă anual la care avea
dreptul în anul calendaristic respectiv, cu acordul persoanei în cauza,
angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă neefectuat într-o
perioada de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul
la concediul de odihnă anual.

(3) Compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat
este permisă numai în cazul încetării contractului individual de muncă.”

Art. II

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:

a) alin. (3) al art. 22 din Ordonanță Guvernului nr. 6/2007
privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale și a altor
drepturi ale funcționarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare și alte drepturi ale funcționarilor publici,
precum și creșterile salariale care se acordă funcționarilor publici în anul
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29
ianuarie 2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.232/2007, cu
modificările și completările ulterioare;

b) alin. (4) al art. 23 din Ordonanță Guvernului nr. 10/2008
privind nivelul salariilor de baza și al altor drepturi ale personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar și personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II și III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă
funcții de demnitate publică, precum și unele măsuri de reglementare a
drepturilor salariate și a altor drepturi ale personalului contractual salarizat
prin legi speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
79 din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
177/2008, cu modificările și completările ulterioare.

 Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția
României, republicată.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

Back to top button
Adaugă-ne ca sursă preferată pe Google