BRAŞOV. Sute de mămici înşelate pe Facebook cu „chilipiruri” (FOTO)
La Poliţia Braşov au fost înregistrate până acum cel puţin zece plângeri din partea unor mămici păcălite pe Facebook cu „superoferte” la scutece de unică folosinţă, dar din spusele unei cititoare myTEX şi din numărul de membri pe grupurile create între timp împotriva „ţeparelor” sunt sute de păgubite în Braşov şi mii în toată ţara.
Poliţia Braşov a deschis o anchetă într-un dosar de înşelăciune, după ce mai multe mămici s-au plâns că au fost păcălite pe Facebook cu o ofertă de cutece şi alte produse pentru bebeluşi, însă, după ce au plătit diverse sume într-un cont indicat de ofertant, produsele nu au mai ajuns la destinaţie. 20 de plângeri dintr-un foc, spunea cititoarea noastră. „Până acum au fost depuse 10 plângeri la Braşov în acest caz. Se pare că nu suntem singurul judeţ unde au fost depuse plângeri după ce mai multe persoane vătămate au reclamat că au cumpărat şi nu au primit produsele. S-a deschis dosar penal pentru înşelăciune, coordonat de Parchetul de pe lângă Judecătoria Braşov”, a spus Gabriela Dinu, purtător de cuvânt al Poliţiei Judeţene Braşov.
Comenzi neonorate din ianuarie
„Mafia scutecelor”, lansată pe Facebook, a transformat sute de mămici în victime. Femeile s-au bucurat teribil când au dat de superoferta la scutece, unele dintre ele făcând comenzi de mii de lei, însă totul s-a dovedit a fi o mare ţeapă. Se pare că prejudiciul se ridică la zeci de mii de euro, iar planul a fost pus la cale tot de nişte femei, multe dintre ele tot mămici de bebeluşi. Suspectele au creat o adevărată reţea pe Facebook pentru a-şi vinde produsele. Astfel, au fost create mai multe grupuri pe Facebook ce poartă numele „Consumabile pentru bebe”, „Comenzi Scutece” şi altele asemănătoare, iar ulterior au început să posteze diferite anunţuri de vânzare scutece, serveţele umede, lapte praf şi alte consumabile pentru bebeluşi la preţuri de chilipir. Unele dintre cele cooptate în reţeaua aceasta au fost doar colaboratoare naive, care au strâns banii de la femei şi le-au dat „ţeparelor”. Prinse la mijloc, acestea se plâng că nu au de unde da banii înapoi.
Anchete similare au fost demarate şi la Galaţi şi Iaşi, unde zeci de femei au depus plâgere la poliţie pe aceeaşi temă. „Erau grupuri de genul vânzări din diverse localităţi. Apăreau tot felul de oferte foarte tentante. Iniţial nu am fost încântată de ideea de a da banii în avans, pentru că acesta era singurul dezavantaj, dar îmi spuneau că tocmai de aceea preţul este atât de mic. Aveau termen de livrare undeva 25-40 de zile lucrătoare”, a declarat una dintre femeile care s-au prezentat la Poliţie pentru a depune plângere.
Femeile s-au plâns că, în realitate, comenzile au fost livrate abia după cinci luni sau nu au mai fost primite deloc. Cele mai multe aşteaptă din ianuarie sau februarie. Mamele au cerut să li se returneze sumele achitate în avans, fapt care s-a întâmplat doar în câteva situaţii, în general de la colaboratoarele care şi-au dat seama târziu că au intermediat o ţeapă. „Deşi ţineam legătura cu cineva, banii i-am virat în contul altei persoane. Când am primit comanda după 5 luni, a venit cu compensaţii, cadouri şi automat m-am gândit că e o ofertă super bună şi am mai dat o comandă. De pe 21 februarie, de când am achitat, până în momentul de faţă, nici măcar explicaţii nu am mai primit, nici la telefon nu răspund”, a declarat A. A., o mămică din Braşov.
Mecanismul de înşelăciune
Ofertele prezentate pe grupurile de pe Facebook erau extrem de tentante: megabaxuri de scutece 3 + 1 gratis, 3 + 5 pachete de serveţele gratis sau 5 + 2 gratis la cutii cu lapte praf, precum şi 20 de pachete de serveţele cu un preţ la un sfert faţă de cel din magazine. Persoanele care au aruncat aceste oferte pe piaţa online promiteau că, dacă nu se onorează comanda la timp, clientele vor primi banii înapoi cu un plus de 50%, dar fără dreptul de a mai comanda. Mecanismul înșelătoriei este simplu: persoanele care au primit banii au livrat produsele promise câtorva clienți, pentru a lăsa impresia ca vor onora în final toate comenzile. În realitate, doar o mică parte a ajuns la cei care au plătit în avans. Schema se bazează pe recomandările unor persoane care spun că ele au primit marfa la începuturi sau că ştiu ele că au mai lucrat cândva cu vânzătoarele şi că de fiecare dată şi-au onorat comenzile. În fapt, unele dintre aceste persoane care au făcut recomandări fac chiar ele parte din reţea sau au fost plătite să spună aşa.
Problema care ar fi trebuit să trezească suspiciunea clientelor este că plata trebuia făcută în avans şi nu la primirea coletului, iar banii trebuia depuşi într-un anumit cont cu specificaţia „alimentare cont”. Deşi au trecut chiar şi cinci luni de la plasarea comenzii, clientele nu au primit produsele nici acum. Cititoarea noastră spune că a virat 750 de lei., însă unele femei au plătit chiar şi 5.000 de lei în avans pentru zeci de baxuri de pamperşi pe care în mod sigur nu o să le primească niciodată. Suma ridică suspiciunea că ar fi vrut de fapt să le revândă. Sunt cliente credule încă mai aşteaptă răbdătoare, crezând minciuni precum iarna nu se transportă scutece, pentru că ele conţin o substanţă care îngheaţă şi îşi pierd proprietăţile, iar de cum a trecut iarna, printre motivele invocate se regăsesc cele legate de transport blocat în vamă sau de furnizorul care întârzie să livreze din varii motive.
Grupuri de Facebook împotriva ţeparelor
Trebuie menţionat faptul că pe facebook aparent totul e bine organizat în privinţa vânzărilor, adică există grupuri de vânzări cu persoane care primesc recomandări de la cliente şi grupuri de „ţepare” în care persoanele care nu livrează marfa conform descrierii sau nu livrează deloc precum şi clienţii care fac necazuri sunt puşi pe o „listă neagră”. Cu toate aceste precauţii, reţeaua care a dat ultima lovitură s-a strecurat astfel încât a ajuns să ţepuiască mii de persoane, suma totală ridicându-se spectaculos. Una dintre ţepare s-a plâns în privat că are de dat înapoi 120.000 de lei (1,2 miliarde de lei în bani vechi) şi nu are de unde să-i returneze. Între timp s-au creat alt grupuri gen „comenzi neonorate” urmate de numele celor care au făcut „superofertele”, iar pe paginile acelor femei curg plângerile, ameninţările şi somaţiile. Totuşi, puţine s-au dus cu plângeri la Poliţie.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.